Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Acid house i orkiestra kopalni "Staszic"?

MAREK SKOCZA
Do pracy Jeremy'ego Dellera świetnie wczoraj nawiązała orkiestra kopalni ,Staszic".  /  BOGDAN KUŁAKOWSKI
Do pracy Jeremy'ego Dellera świetnie wczoraj nawiązała orkiestra kopalni ,Staszic". / BOGDAN KUŁAKOWSKI
Połączenie muzyki tanecznej, popularnej w klubach północnej Anglii w latach 80. i brzmienia katowickiej orkiestry to happening, którym powitano wczoraj wystawę "Szczęśliwi outsiderzy z Londynu i Szkocji".

Połączenie muzyki tanecznej, popularnej w klubach północnej Anglii w latach 80. i brzmienia katowickiej orkiestry to happening, którym powitano wczoraj wystawę "Szczęśliwi outsiderzy z Londynu i Szkocji". Przed Galerią Sztuki Współczesnej katowickiego Biura Wystaw Artystycznych, ekspozycja - przygotowana przez Magdę Kardasz we współpracy z Galerią Sztuki Współczesnej Zachęta i The British Council - prezentowana była w Warszawie. U nas oglądać ją możemy do 1 września.

Wystawa nie jest przeglądową prezentacją całej sztuki brytyjskiej. To obraz fali, jaka pojawiła się w brytyjskiej sztuce jakieś 2-3 lata temu. Zaliczanych do niej artystów najmłodszego pokolenia - ale już cieszącego się sporym uznaniem zarówno w Anglii i Szkocji, jak i na arenie międzynarodowej - łączy szczególne zainteresowanie relacjami życia i sztuki, dystansem pomiędzy otaczającą rzeczywistością a indywidualnym doświadczeniem artysty i jego twórczością. Wernisażowy happening muzyczny był kontynuacją projektu londyńskiego artysty Jeremy'ego Dellera, który na wystawie prezentowany jest wideozapisem "Bitwa pod Orgreave". To odtworzenie przez artystę (z pomocą firmy specjalizującej się w rekonstruowaniu bitew historycznych) w 2001 roku starcia policji z górnikami, które definitywnie położyło kres wielkim strajkom lat 80. Reportaż zrealizowany po latach? Dokumentalny realizm i sztuczność aranżowanych sytuacji, umiejętnie budowany klimat melancholijnej utopii, każe w nim jednak widzieć sztukę.

W wystawie udział biorą:

* Sztuka na pograniczu osobistych historii, problemów tożsamości, dotykająca relacji - osoba/artysta a społeczeństwo, "prawdziwe życie", religia, nauka, historia, polityka, filozofia.

Darren Almond, mieszka i pracuje w Londynie; ur. 1971 - badania na temat czasu, przestrzeni, ciała i instrumentalizacji człowieka. David Blamey, Londyn; ur. 1961 i Paul O'Neill, Londyn, ur. 1970 - fascynacja nieważnymi detalami i trywialnymi ludzkimi zajęciami, które zwykle mijamy niezauważone. Christine Borland, Glasgow; ur. 1965 - nauka a sztuka, fetyszyzacja obiektów naukowych, adaptowanie metod naukowych do celów artystycznych dla ukazania wewnętrznego świata. Ryan Doolan, Edynburg; ur. 1976 - dialog z klasycznymi dziełami sztuki, postawą romantyczną i kulturą pop (rzeźba i fotografia). Graham Gussin, Londyn; ur. 1960 i Jeremy Millar, Londyn; ur. 1970 - rozważanie pojęć filozoficznych za pomocą filmu artystycznego, fotografii i rysunku. Hilary Lloyd, Londyn; ur. 1964 - portrety ludzi z różnych subkultur miejskich, badanie podskórnych prądów codziennego życia miasta, badanie relacji między widzem i artystą. Chad McCail, Edynburg; ur. 1961 - problemy społeczne i polityczne przedstawiane á rebourre w obrazach przypominających komiksy. Lucy McKenzie, Glasgow; ur. 1977 - mówi o sztuczności i kategoryzacji pojęcia tożsamości poprzez tropienie uwodzicielskich obrazów z różnych dziedzin życia społecznego. Jonathan Owen, Edynburg; ur. 1973 - dyskutuje ze stereotypami społecznymi. David Shrigley, Glasgow; ur. 1968 - humorystycznie komentuje absurdy ludzkiej kondycji. Ross Sinclair, Glasgow; ur. 1966 - ogólna refleksja na temat społecznych i politycznych struktur na przykładach zaczerpniętych z historii Szkocji. Sarah Tripp, Glasgow; ur. 1971 - w filmach wideo bada granice pomiędzy sztuką i religią.

* Sztuka na pograniczu historii, pop-kultury, sportu, designu i architektury:

Martin Boyce, mieszka i pracuje w Glasgow; ur. 1967 - w obiektach i environments, inspirowanych pozostałościami miejskiego stylu życia, kwestionuje jego optymistyczne obietnice, kierowane w stronę potencjalnych odbiorców. Roderick Buchanan, Glasgow; ur. 1965 - obraz miasta widziany oczyma miłośnika sportu i zgrupowań kibiców. Nathan Coley, Dundee; ur. 1967 - dyskutuje z lokalnymi społecznościami na temat problemów związanych z przestrzenią wokół nich, strukturami miejskimi. Chris Cunningham, Londyn; ur. 1970 - od 17. roku życia pracował w branży filmowej (m.in. wideoklipy Björk). Od 3 lat realizuje własne projekty wideo. Jeremy Deller, Londyn; ur. 1966 - ironicznie bada pozycję artysty, kwestionuje oficjalne struktury świata sztuki, uprawia społeczną krytykę z użyciem strategii pop-artowskich. Alex Frost, Glasgow; ur. 1973 - wykorzystuje tradycyjną technikę mozaiki do tworzenia poetyckich obiektów rzeźbiarskich. Liam Gillick, Londyn, Nowy Jork; ur. 1964 - przedstawia siły rządzące światem polityki i życia społecznego poprzez symboliczne użycie struktur przypominających obiekty designerskie czy konstrukcje architektoniczne, jeden z głównych teoretyków ,sztuki na pograniczu". Runa Islam, Londyn; ur. 1970 - poetyckie filmy inspirowane światem teatru i filmu. Toby Paterson, Glasgow; ur. 1974 - w swym malarstwie ściennym podejmuje dialog z utopiami architektury modernistycznej. Mary Redmond, Glasgow; ur. 1973 - ironicznie przekształca produkty designerskie (moda) w obiekty sztuki. Simon Starling, Glasgow, Berlin; ur. 1967 - bada mechanizmy identyfikacji i klasyfikacji poszczególnych elementów rzeczywistości. Cathy Wilkes, Glasgow; ur. 1966 - rozmaite aspekty rzeczywistości łączy w szczególny realizm i struktury, które stają się polem ciągu rozmaitych interpretacji. Michael Wilkinson, Glasgow; ur. 1965 - przedstawia tendencje sztuki współczesnej w nowych kontekstach.

od 12 lat
Wideo

Bohaterka Senatorium Miłości tańczy 3

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Acid house i orkiestra kopalni "Staszic"? - Katowice Nasze Miasto

Wróć na katowice.naszemiasto.pl Nasze Miasto