(© abcZdrowie)

W jaki sposób prawidłowo zbilansować swoje posiłki na diecie niskotłuszczowej? Na co zwracać uwagę?

Zdrowa dieta powinna być dobrze zbilansowana i zawierać wszystkie składniki odżywcze w odpowiednich proporcjach. Dodatkowo należy wybierać produkty wzbogacone dużą ilością korzystnych dla zdrowia składników mineralnych i witamin. Dieta niskotłuszczowa opiera się na lekkostrawnym menu i pozwala oczyścić organizm. Osoby, które odżywiają się zdrowo, w zasadzie nie muszą wiele zmieniać. Jeśli jednak jesteś miłośnikiem fast foodów, być może trzeba będzie trochę powalczyć.

Ograniczać czy eliminować?
Po pierwsze, należy podkreślić, że nie można całkiem wyeliminować tłuszczy z naszej diety. Witaminy A, D, E i K rozpuszczają się w tłuszczach, więc potrzebujemy go, by dobrze przyswoić te związki organiczne. Normy żywieniowe zakładają, że tłuszcze powinny stanowić około 30% energii, którą przyjmujemy w ciągu całego dnia. Oczywiście wszystko zależy od indywidualnych czynników, więc proporcja ta jest dużym uogólnieniem. Niemniej jednak daje ona pewien obraz. Ważne są również proporcje: 3–8% powinno należeć do niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych, 10–15% do jednonienasyconych kwasów tłuszczowych, a 6–7% do nasyconych kwasów tłuszczowych. Można dodać tu jeszcze, że np. osoby starsze lub zagrożone chorobą niedokrwienną serca nie powinny przekraczać pułapu 25% tłuszczów ogółem w ciągu dnia.

Będąc na diecie niskotłuszczowej, nie wykluczamy z jadłospisu żadnego z podstawowych składników pokarmowych. Natomiast uważamy na to, co jemy. Jak twierdzi dietetyk Ewa Ceborska- Scheiterbauer: „Dieta niskotłuszczowa to dieta, w której mocno ogranicza się tłuszcz – zarówno ten pochodzenia roślinnego, jak i zwierzęcego. Ważne jest także to, aby dieta taka była uboga w tzw. tłuszcz ukryty, np. w serze żółtym czy parówkach. Dietę niskotłuszczową najczęściej stosuje się w chorobach wątroby i pęcherzyka żółciowego, a także przy dysfunkcjach enzymatycznych trzustki”.

Które tłuszcze wybierać?
Stosując się do powyższych wskazówek oraz rad specjalistów ds. żywienia, warto spożywać około czterech do pięciu posiłków dziennie o małej lub średniej objętości. Same tłuszcze dzielimy na te pochodzenie zwierzęcego i roślinnego. Tłuszcze zwierzęce zawierają nasycone kwasy tłuszczowe w dużych ilościach. Te przyczyniają się do wzrostu poziomu złego cholesterolu we krwi. Tymczasem zawarte w roślinach i rybach niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe przyczyniają się do obniżenia poziomu ciśnienia tętniczego oraz poprawiają ukrwienie mięśnia sercowego. Dzięki nim spada liczba zakrzepów we krwi, a także wpływają korzystnie na poziom dobrego cholesterolu. Ponadto zawierają przeciwutleniacze, które aktywnie niwelują działanie wolnych rodników. Nienasycone kwasy tłuszczowe w naturze występują głównie w formie izomerycznej cis. Wspomina się o tym, dlatego, że izomery trans, które powstają często w procesie produkcji, mają niekorzystne działanie dla zdrowia.

Rzeczą wartą podkreślenia jest również kwestia właściwego przechowywania tłuszczów. Niewłaściwa temperatura oraz światło sprzyjają jełczeniu oraz zmianie stosunku izomerów trans do cis na niekorzyść tych drugich. Dodatkowo tłuszcz roślinny w wyniku smażenia traci swoje dobre właściwości.

Pamiętajmy przy tym, by ograniczając tłuszcze w diecie, nie popełniać innego błędu – spożywając zbyt wiele cukrów prostych. Warto patrzeć na swoje posiłki wieloaspektowo, uważając również na słodycze i produkty cukiernicze. Chude mięso i ryby zamiast czerwonego mięsa, spożywanie produktów mlecznych o obniżonej zawartości tłuszczu oraz gotowanie na parze, duszenie i pieczenie powinny przyczynić się do poprawy jakości naszych posiłków, a długofalowo również całego trybu życia.


Wsparcie redakcyjne od:



Czytaj także

    Komentarze (0)

    Podane dane osobowe będą przetwarzane przez Polska Press Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Podanie danych jest dobrowolne. Pozostałe informacje na temat celu i zakresu przetwarzania danych osobowych oraz Twoich praw znajdziesz w regulaminie. Dodając komentarz akceptujesz regulamin.

    Zaloguj się / Zarejestruj się!

    Brak komentarzy. Możesz być pierwszy!