(© by familymwr / CC BY 2.0 (flickr))

Sprawdź, co jeszcze powinieneś wiedzieć o rozciąganiu. Na co zwracać uwagę, by poprawić gibkość i uniknąć kontuzji.

Gibkość to jedna z podstawowych sprawności motorycznych. Naturalny zakres ruchomości stawów jest kwestią indywidualną i w dużej mierze zależy po prostu od budowy anatomicznej danej osoby, a także elastyczności jej ścięgien i więzadeł. Z drugiej strony, mamy wpływ na to, jak jesteśmy rozciągnięci, a ten poziom jest często odzwierciedleniem wkładu naszej pracy. Jak się rozciągać, żeby przyniosło to efekty?

Dlaczego należy się rozciągać?
Rozciąganie powinno odbywać się zgodnie z pewnymi zasadami. Osiąganie ambitnych efektów (np. szpagat) może trwać nawet kilka miesięcy i jest to zajęcie dla cierpliwych. W innym wypadku może narazić na szwank nasze zdrowie. Ciało w ogóle wraz z wiekiem traci na elastyczności, a mechanizmy regeneracyjne ulegają spowolnieniu. Dodatkowo dochodzą konsekwencje długotrwałego siedzącego trybu życia, które w rzeczywistości praktycznej przybierają m.in. postać przykurczów mięśniowych. Z tego względu warto się rozciągać, by zapobiec powyższym zjawiskom. Przy czym pamiętajmy, że im później rozpoczniemy taką aktywność, tym prawdopodobnie większy będzie subiektywny wysiłek odczuwany podczas ćwiczeń.

Rozciąganie w praktyce
Rozróżniamy m.in. rozciąganie dynamiczne i statyczne. Pierwsze odbywa się w ruchu i jest stosowane zazwyczaj jako końcowy element rozgrzewki. W tym czasie powiększa się zasięg wykonywanej czynności. Unika się tu natomiast wszelkiego pulsowania i sprężynowania. Natomiast drugie uzyskujemy w wyniku przytrzymania przez określony czas (najczęściej 10–30 sekund) pozycji, w której mięsień ulega rozciąganiu. Schemat wygląda następująco: napięcie, rozluźnienie, rozciągnięcie. Ma to miejsce na koniec treningu lub może stanowić podstawę sesji, podczas której naszym głównym celem będzie właśnie stretching.

Zasady rozciągania
W każdym wypadku rozciąganie powinna poprzedzać wspomniana już rozgrzewka mięśni. W tym czasie temperatura ciała wzrasta o około 1,5 stopnia Celsjusza, a elastyczność tkanki kolagenowej poprawia się. Wówczas możemy liczyć na większą efektywność samego treningu i obniżenie prawdopodobieństwa wystąpienia kontuzji. Taką pracę należy zaczynać od dużych grup mięśniowych, stopniowo angażując te coraz mniejsze. W pierwszej kolejności powinniśmy zaczynać także od tej strony ciała, którą charakteryzuje większe napięcie. Każdy mięsień ma swoją specyficzną technikę rozciągania i przed jej zastosowaniem należy dokładnie się z nią zapoznać. W razie niejasności warto dopytać kompetentnej osoby bądź dokładnie obejrzeć rzetelnie nakręcony filmik przedstawiający krok po kroku jak powinno ono wyglądać.

Na co uważać?
Rozciąganie niekiedy sprawia lekki dyskomfort, zwłaszcza gdy mięśnie są naprawdę bardzo przykurczone. Zazwyczaj ustaje on w chwili rozluźnienia. Należy być jednak czujnym, gdyż przenikliwy ból może być oznaką naderwania w wyniku zbyt gwałtownego ruchu. Tym bardziej, że pojęcie „granicy bólu” jest bardzo płynne, a na każdy ból ciało reaguje skurczem. W tym wypadku niepotrzebnym, bo nie taki jest nasz cel. W przypadku dolegliwości związanych z lędźwiowo-krzyżowym odcinkiem kręgosłupa, należy unikać rozciągania obu kończyn jednocześnie. Jedną z technik medycyny manualnej jest także poizometryczna relaksacja mięśni, którą wykonuje się przy pomocy terapeuty. Działa ona szczególnie korzystnie u osób z ograniczoną ruchomością. Jest to jedna z technik medycyny manualnej.

Ostatecznie wraz ze wzrostem sprawności, w wyniku systematycznej pracy kolejne pozycje stają się coraz bardziej wygodne. Rozciąganie to czynność konieczna naszemu ciału, która ułatwia codzienne funkcjonowanie. Potrzebę tę ciało sygnalizuje nam już niekiedy z samego rana, kiedy niewiele myśląc o celu, wstajemy i mocno się przeciągamy. Z punktu widzenia zdrowia, warto zaplanować sobie na to określony czas w ciągu tygodnia.


Wsparcie redakcyjne od:



Czytaj także

    Komentarze (0)

    Podane dane osobowe będą przetwarzane przez Polska Press Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Podanie danych jest dobrowolne. Pozostałe informacje na temat celu i zakresu przetwarzania danych osobowych oraz Twoich praw znajdziesz w regulaminie. Dodając komentarz akceptujesz regulamin.

    Zaloguj się / Zarejestruj się!

    Brak komentarzy. Możesz być pierwszy!