Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Jaką warto wybrać drogę?

Redakcja
Zabrzański odcinek Drogowej Trasy Średnicowej ma ponad 5 km.   Otwarcie tej części  DTŚ-ki odbyło się na początku czerwca tego roku.
Zabrzański odcinek Drogowej Trasy Średnicowej ma ponad 5 km. Otwarcie tej części DTŚ-ki odbyło się na początku czerwca tego roku.
Dotacje unijne przeznaczone na budowę dróg i autostrad oraz na wprowadzanie nowych rozwiązań w regionalnej komunikacji kolejowej, tramwajowej czy autobusowej to ogromne pieniądze, liczone w miliardach złotych. To najdroższe inwestycje dofinansowane z funduszy europejskich. Wystarczy podać parę przykładów, aby zrozumieć, jak ważne dla drożności komunikacyjnej regionu jest unijne wsparcie.

Budowa odcinka autostrady A1 na trasie łączącej Pyrzowice- -Maciejów-Sośnica to koszt ponad 6 mld zł. Wartość wkładu Unii Europejskiej wynosi ponad 5 mld zł. Budowa autostrady A1, drugiego etapu Bełk-Gorzyczki to wartość przekraczająca 1 miliard 300 mln zł. Dofinansowanie z funduszów europejskich zaplanowano na poziomie prawie 900 mln zł. Budowa nowoczesnego systemu transportu zbiorowego w Częstochowie to koszt rzędu ponad 98 mln 680 tys. zł.

Unijna dotacja sięga prawie 84 mln zł. Bardzo ważna dla regionu inwestycja to Szybka Kolej Regionalna. Tylko pierwszy etap SKR - linia Tychy Miasto-Katowice to koszt przekraczający 48 mln 400 tys. zł. Z unijnych funduszy, Śląskie otrzymało na ten cel prawie 34 mln zł. SKR docelowo ma połączyć Tychy z Dąbrową Górniczą. Na razie zdecydowano o wydłużeniu połączenia SKR do stacji Sosnowiec Główny. Na linii Tychy Miasto-Katowice jeżdżą nowoczesne pociągi. Wkrótce będą to tzw. SPOT-y. Popularne w regionie Flirty zostaną skierowane do obsługi przyśpieszonych połączeń na trasie Katowice-Częstochowa.

A jeśli chodzi o samą Częstochowę, to już w 2012 roku najnowocześniejsze i najbardziej komfortowe tramwaje w województwie śląskim będą jeździć właśnie w tym mieście. To tramwaje bydgoskiej Pesy - bezpieczne i przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Swingi, które kupiono dzięki unijnemu wsparciu, będą woziły pasażerów na linii Północ-Centrum-Błeszno, czyli budowaną właśnie nową trasą.

Ta unijna inwestycja zakończy się jesienią 2012 roku. Aglomeracja czeka na Śląską Kartę Usług Publicznych i wspólny bilet dla wszystkich linii. Dotacja z funduszy to prawie 80 mln zł. Beskidy mają także swoją unijną perełkę - drogę ekspresową S-69 Żywiec-Zwardoń. Odcinek Laliki-Szare z oddanym do użytku tunelem robi wrażenie. No i Drogowa Trasa Średnicowa - komunikacyjny nerw śląskiej aglomeracji. Pierwsze samochody przejechały nowym, zabrzańskim odcinkiem zaledwie miesiąc temu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na slaskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto