Klich: Nagrania ze Smoleńska leżą od kwietnia w komisji Millera

Andrzej GrzegrzółkaZaktualizowano 
Z płk. Edmundem Klichem, polskim akredytowanym przy MAK i szefem Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych, rozmawia Andrzej Grzegrzółka.

MAK przekazał Panu ostatnie dokumenty ze swojego śledztwa. Pan z kolei złożył na ręce szefowej MAK list z zastrzeżeniami strony polskiej. Czego przede wszystkim one dotyczą?
Głównie nieuzyskania protokołów dotyczących stanu technicznego lotniska, raportu z oblotu technicznego z 15 kwietnia czy dodatkowego przesłuchania kontrolerów z lotniska Smoleńsk-Siewiernyj.

Czy jest Pan usatysfakcjonowany zawartością akt przekazanych dotąd przez stronę rosyjską?
Wyjeżdżam z Moskwy z niedosytem. Głównym problemem, który pojawił się w trakcie współpracy, jest kwalifikacja lotu. Rosjanie uznali, że lot z 10 kwietnia operował jako cywilny. Natomiast my uważamy, że ostatnia część lotu powinna być zakwalifikowana jako operacja wojskowa.

Powiedział Pan ostatnio, że strona polska posiada już od dawna nagrania rozmów z wieży kontroli ruchu w Smoleńsku. Chodzi tu zarówno o rozmowy telefoniczne, łączność radiową, jak i bezpośrednie rozmowy pomiędzy kontrolerami. Jak ważna dla śledztwa jest treść tych rozmów?
Kopiami nagrań, o których Pan mówi, komisja ministra Millera dysponuje już od końca kwietnia. W połowie sierpnia zapoznałem się z odpisami z tych nagrań. Zaraz po ich otrzymaniu zorientowałem się, że zawierają dużo wartościowych informacji. Jest też niestety bardzo dużo braków - rozmowy zgrywane z tła ciężko zrozumieć. Jednak materiały z samej tylko korespondencji radiowej i rozmów telefonicznych są bardzo ważne. Przeprowadziłem kilkunastostronicową analizę tych dokumentów.

O czym mówią kontrolerzy?
Rozmowy dotyczą możliwości próby podejścia do lądowania do wysokości decyzji tupolewa. Przypominam, że warunki pogodowe było poniżej minimalnych. Nie mogę jednak wchodzić w szczegóły rozmów. Zadałem w tej sprawie szereg pytań stronie rosyjskiej i mam nadzieję, że odniosą się do tego w raporcie.

Z kim kontaktują się kontrolerzy? Z Moskwą?
Trudno to ustalić, kontrolerzy i ich rozmówcy posługują się kryptonimami, ale na pewno był to jakiś ośrodek nadrzędny.

Tożsamość rozmówców kontrolerów w ogóle nie jest znana?
Wystąpiłem o to do strony rosyjskiej w sierpniu. Chciałem ustalić nie tylko tożsamość, lecz także funkcję tych osób i ich rolę w całym procesie podejmowania decyzji. Nie dostałem odpowiedzi.

Ile rozmów telefonicznych zostało przeprowadzonych?
Kilka. Nie mogę ujawniać szczegółów. Mam bardzo szczegółowe notatki. Także komplet mojej korespondencji z MAK. Jeżeli komisja ministra Millera będzie zainteresowana, przekażę je.

Eksperci podkreślają, że rozmowy z wieży w połączeniu ze stenogramami rozmów z kabiny pilotów i rejestratorami pracy urządzeń samolotu byłyby krokiem milowym w ustaleniu przyczyn katastrofy. Dlaczego do tej pory nie znamy efektów pracy nad analizą nagrań z wież, choć komisja Millera otrzymała je ponad dwa miesiące temu?
O to musi Pan zapytać pana Millera.

Wśród tych nagrań są rozmowy z pilotami ił-76 i polskiego jaka-40?
Tak. Także krótkie wymiany zdań z pilotami innych przelatujących samolotów.

Jak nagrania wpływają na ocenę odpowiedzialności kontrolerów za to, co wydarzyło się 10 kwietnia?
Kluczową sprawą jest kwalifikacja lotu. Jeżeli przyjmiemy, że był to lot cywilny - jak chcą Rosjanie - to w takim przypadku całość odpowiedzialności spada na pilotów. W przypadku lotów wojskowych - w zależności od obowiązujących procedur - których, przypomnę, cały czas nie posiadamy, odpowiedzialność kontrolera ruchu zwiększa się.

Wideo

polecane: Flesz: Czy grozi nam katastrofa klimatyczna?

Więcej na temat:

Komentarze

Liczba znaków do wpisania:  4000/4000

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy łamie regulamin, to wyślij nam link do tego artykułu na pomoc@naszemiasto.pl

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3