(© by Emery Co Photo / CC BY 2.0 (flickr))

Kobiety w ciąży nie są skazane na nudę i bezruch. Sprawdź, jak możesz zadbać o swoje ciało przez te wyjątkowe 9 miesięcy, ćwicząc pilates.

Przyszłe mamy – zarówno te aktywne przed ciążą, jak i po prostu zaniepokojone zmianami zachodzącymi w ich ciele – często szukają sposobu na to, by zażyć ruchu w sposób bezpieczny dla siebie i dziecka. Wśród zalecanych ćwiczeń znajdują się zajęcia pilates.

Skąd się wziął pilates?
Pilates to system ćwiczeń opracowany na początku wieku XX przez niemieckiego sportowca Josepha Pilatesa. Jego metoda to wynik wielu lat osobistych i zawodowych doświadczeń. Uprawiał on kulturystykę i gimnastykę. Pracował również jako bokser, instruktor samoobrony w szkole policyjnej oraz artysta cyrkowy. Ponadto jego kontakt ze sportem dotyczył również innych dyscyplin (np. narciarstwa czy nurkowania). Dzięki systematycznej pracy ze swoim ciałem uporał się z wieloma dolegliwościami zdrowotnymi, które doskwierały mu od dzieciństwa. W czasie I wojny światowej jako sanitariusz pomagał swoim pacjentom przejść przez proces rehabilitacji. Później system opracowanych w tym czasie ćwiczeń zyskał sobie przychylność w środowisku tancerzy. W końcu był stopniowo coraz bardziej popularyzowany. Obecnie znany jest niemal na całym świecie.

Dlaczego warto ćwiczyć pilates?
Założenia tej metody dotyczą wzmocnienia mięśni bez ich nadmiernej rozbudowy. Pozwala również na uelastycznienie i rozciągnięcie ciała, a także odciążenie kręgosłupa oraz skorygowanie wad postawy. Ponadto ćwiczenia przyczyniają się do rozładowania napięć i frustracji, które odbijają się na fizycznej kondycji organizmu. Z punktu widzenia ciężarnej kobiety pilates jest więc bardzo korzystny. Oczywiście część z ćwiczeń wymaga pewnej modyfikacji i zastosowania właściwych pozycji ustawiających ciało w sposób optymalny dla stanu, w jakim znajduje się kobieta, jak i spodziewanego od niej wysiłku fizycznego. Tak, by ruch był możliwy do wykonania i przynosił efekty.

Przyszłe mamy na treningu
Ćwiczenia metody pilates odbywają się w powolnym tempie, zazwyczaj do łagodnej i uspokajającej muzyki. Są one rytmiczne, ale powinny być wykonywane zawsze w takim zakresie, na jakie pozwala sprawność ciała. Dobrymi pozycjami dla przyszłych mam są: klęk podparty, siad lub oparcie na
piłce szwajcarskiej. Umożliwiają one odciążenie kręgosłupa i zachowanie jego naturalnych krzywizn. Jednocześnie macica nie wywołuje nań niepotrzebnego ucisku, przez co odcinek lędźwiowy zostaje odciążony. Ćwiczenia obserwowane z boku wydają się być bardzo spokojne. Niekiedy dotyczą nawet niewielkiego zakresu ruchu w stawie. Ich intensywność nie powinna jednak budzić rozczarowań, gdyż mięśnie wykonują rzeczywiście odczuwalną pracę. W tym czasie rozwijana jest równowaga i koordynacja, a mięśnie posturalne stymulowane są do rozwoju. Dzięki temu we wszystkich działaniach przyszłej mamy może widoczna być później pewność i siła. Kobiety ćwiczą pilates w zasadzie przez cały okres ciąży. Choć oczywiście niezbędny jest stały monitoring stanu zdrowia.

Gdy w czasie ćwiczeń dzieje się coś niedobrego
Niepokojące objawy, które powinny zaalarmować przyszłą mamę, że dzieje się coś niedobrego, to: krwista wydzielina z pochwy, silne bóle brzucha i głowy, zanik typowych ruchów płodu (np. kopanie), dokuczliwe częste skurcze macicy (częściej niż 6–8 na godzinę), opuchlizna stawów i twarzy oraz zaburzenia wzroku. W takim wypadku należy niezwłocznie przerwać, powiadomić instruktora i udać się do specjalisty. Być może trzeba będzie odbywać łagodniejsze treningi lub nawet na jakiś czas odpuścić. Oczywiście aktywność w czasie ciąży jest wskazana. Każdy z nas ma jednak inną wrażliwość, predyspozycje oraz indywidualne doświadczenia związane ze sportem. Trzeba więc być przygotowanym na każdą ewentualność. Tymczasem rozluźnienie fizyczne i psychiczne ułatwia radzenie sobie z jednym z najtrudniejszych zadań stawianych kobietom – porodem.


Wsparcie redakcyjne od:




Czytaj także

    Komentarze (2)

    Podane dane osobowe będą przetwarzane przez Polska Press Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Podanie danych jest dobrowolne. Pozostałe informacje na temat celu i zakresu przetwarzania danych osobowych oraz Twoich praw znajdziesz w regulaminie. Dodając komentarz akceptujesz regulamin.

    Zaloguj się / Zarejestruj się!

    Kasia Wnyk (gość)

    A o Pilates w wodzie słyszeliście? http://www.diety.pl/poolates-pilates-wodzie/ bardzo proszę