Ścieżka rowerowa na ul. 26 Marca w Wodzisławiu Śl. Magistrat odpowiada mieszkańcom

Ścieżka rowerowa na ulicy 26 Marca w Wodzisławiu Śl. wzbudza kontrowersje. Mieszkańcy obawiają się o bezpieczeństwo rowerzystów, a kierowcy narzekają na brak miejsc parkingowych z jej powodu. Co na to magistrat? Poniżej publikujemy tłumaczenia urzędników.

Budowa ścieżki rowerowej na ulicy 26 Marca w Wodzisławiu Śl. stanowi część projektu budowy Centrum Przesiadkowego, którego ideą jest zagospodarowanie terenu wokół obiektu dworca kolejowego w celu stworzenia zintegrowanego węzła przesiadkowego, łączącego w jednym punkcie miasta transport kolejowy, autobusowy, rowerowy i samochodowy. Inwestycja jest ukierunkowana na zwiększenie atrakcyjności komunikacji publicznej - komunikacji autobusowej oraz komunikacji kolejowej dla mieszkańców oraz wsparcie gospodarki niskoemisyjnej na terenie miasta.

Powstawanie ścieżek rowerowych ma również zachęcić mieszkańców naszego miasta do aktywności fizycznej oraz dbałości o swoje zdrowie i dobro przyrody. Zanim jednak ścieżki rowerowe zostaną oficjalnie oddane do użytku, zachęcamy do zapoznania się z kilkoma informacjami, które pozwolą zrozumieć zmiany, które zachodzą i zajdą na ul. 26 Marca oraz ułatwią poruszanie się na tym odcinku drogi. Odpowiedzi na poniższe pytania udzielił Piotr Nowak, inspektor nadzoru i obsługi inwestycji budowlanych.

Z jaką prędkością powinny poruszać się samochody na ul. 26 Marca?

Budowa ścieżek rowerowych nie została jeszcze zakończona. Prace nadal trwają, w związku z czym, kierowcy mają obowiązek dostosowania swojej jazdy do znaków drogowych, które pojawiły się przy placu budowy. Na odcinku objętym robotami drogowymi, obowiązuje ograniczenie prędkości do 30 km/h.

Ze względu na bezpieczeństwo kierowców, rowerzystów oraz znajdujących się w pobliżu szkół i placów zabaw , ograniczenie to będzie również obowiązywało po zakończeniu prac. Na ul. 26 Marca pojawią się już wkrótce znaki poziome, czyli znaki namalowane na jezdni. Ich celem będzie zwiększenie bezpieczeństwa uczestników ruchu, usprawnienie ruchu pojazdów i ułatwienie korzystania z drogi.

Jakiej szerokości będzie jezdnia, a jakiej ścieżka dla rowerzystów? Co z liniami segregacyjnymi na jezdni?

Powstające ścieżki rowerowe będą miały po 1,5 m. Z kolei kierowcy będą mogli poruszać się po drodze, która ma 5,5 m. Odległości te zostały zatwierdzone przez Wydział Komunikacji Starostwa Powiatowego w Wodzisławiu Śląskim i zgodnie z prawem są to odległości bezpieczne dla samochodów i ich kierowców. Ponadto po stronie jezdni, gdzie znajdują się parkingi, między ścieżką rowerową, a chodnikiem zachowano odległość 0,5 m. Jest to tzw. strefa bezpieczna, która ma uchronić kierowców przed niefortunnymi kolizjami z rowerzystami. Warto również dodać, iż linie segregacyjne zostaną niebawem usunięte. Prace związane z frezowaniem jezdni ruszą już pod koniec tego tygodnia. Ich wykonawcą jest firma Mk Drogi Michał Kołodziejczyk z Żarek Letnisko.

Jakiego koloru będą ścieżki rowerowe?

Ścieżki rowerowe będą wyznaczały znaki poziome, np. białe linie. Z kolei miejsca kolizyjne, np. wyjazd ze strefy zamieszkania, będą oznaczone pasem, w kolorze czerwonym. Barwa ta ma za zadanie informować kierowcę, iż ma do czynienia z miejscem, w którym powinien zachować szczególną ostrożność. To rozwiązanie powszechnie stosowane w miastach.

Czy rowerzyści mogą już korzystać ze ścieżek rowerowych?
Niestety na tę przyjemność rowerzyści będą musieli jeszcze trochę poczekać. Inwestycja jest w trakcie realizacji. Dopiero w momencie jej zakończenia i po oficjalnym oddaniu do użytku, rowerzyści będą mogli cieszyć się jazdą po specjalnie wyznaczonym dla nich miejscu. Trzeba również dodać, że zgodnie z założeniem projektu budowy ścieżek rowerowych, na drogach dla rowerów, został położony nowy asfalt. Ułatwi on rowerzystom sprawne poruszanie się po mieście.

Co z miejscami parkingowymi dla wodzisławian mieszkających przy ul. 26 Marca?

I zastępca prezydenta miasta, Dariusz Szymczak zapowiada, że w niedalekiej przyszłości planowane jest przygotowanie utwardzonego terenu pod ok. 40 miejsc parkingowych. Dodatkowo w ramach programu przebudowy dróg lokalnych powstanie kilkanaście miejsc na ul. Prusa i ul. Orzeszkowej.

Warto jeszcze nadmienić, że prace nad budową Centrum Przesiadkowego mają potrwać do 2019 roku. Zgodnie z zapisami pierwotnej umowy o dofinansowanie, przyznane środki na realizację projektu „Pociąg do dwóch kółek – budowa Centrum Przesiadkowego w Wodzisławiu Śląskim” to 5 948 059,02 zł. Całkowita wartość inwestycji według wspomnianej umowy to 8 547 038,17 zł. Projekt realizowany jest w partnerstwie z miastem Radlinem.

Testujemy rowerowe kontrapasy w Rybniku. Zobacz wideo

Czy ścieżka rowerowa na ulicy 26 Marca jest bezpieczna? Czy w ogóle jest potrzebna? Zapraszamy do dyskusji.

Wideo

AREK

Więcej na temat:

Komentarze

Liczba znaków do wpisania:  4000/4000

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

09.08.2018, 12:23

Tez się zastanawiam czy te dziury zostawią i ktoś taką ścieżkę odbierze, czy remont nowej ścieżki.?

Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy łamie regulamin, to wyślij nam link do tego artykułu na pomoc@naszemiasto.pl

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Więcej na temat:

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, wyłącz Adblock na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3