Suplementy i odżywki mają ułatwiać nam życie. Nie zawsze jesteś w stanie przestrzegać odpowiednio zbilansowanej diety, ze względu na rodzaj pracy, brak czasu lub – powiedzmy to sobie szczerze – lenistwo. Może też nie masz warunków do gotowania albo Twój talent kulinarny kończy się na wykonaniu telefonu do najbliższej pizzerii. Wtedy z pomocą przychodzą specyfiki, których składniki są esencją tego, co jemy przez cały dzień nożem i widelcem.

Ważny jest dobór odpowiednich suplementów, gdyż nie każdy z tych, które są dostępne w sklepie, będą odpowiednie do osiągnięcia zamierzonego efektu. Przede wszystkim musisz odpowiedzieć sobie na pytanie: jaki jest Twój cel treningów? Możesz redukować tkankę tłuszczową, budować masę mięśniową, rzeźbić ciało lub pracować nad wytrzymałością i kondycją. Oczywiście nie wykluczają się one, jednak najlepiej pracować nad nimi oddzielnie, żeby kontrolować wyniki i móc na bieżąco korygować swoje działania jeśli odbijemy od wyznaczonej ścieżki.

Prezentujemy najbardziej popularne suplementy, którymi warto wspomagać swoją dietę w zależności od celu treningu. Ich dawkowanie oraz sposób zastosowania znajdziesz na opakowaniu, więc nie zaprzątaj sobie teraz głowy kiedy i ile miarek lub tabletek połknąć.

REDUKCJA TKANKI TŁUSZCZOWEJ
Jeśli chcesz zrzucić zbędne fałdy tłuszczu i odsłonić mięśnie, swoje treningi powinieneś wspierać następującymi suplementami:
- BCAA – to aminokwasy, których ludzki organizm sam nie wytworzy. Chronią mięśnie przed katabolizmem, czyli rozpadem, a konkretnie przed pobieraniem z nich białek. Najprościej rzecz ujmując – jeśli zastosujesz BCAA, to z niego będzie pochodzić energia, a nie z mięśni.
- Białka - do ich przetworzenia organizm zużywa więcej energii, czyli kalorii, co podkręca metabolizm – to pomaga w redukcji tkanki tłuszczowej. Ich szczegółowy podział podajemy w sekcji o rozbudowie masy mięśniowej.
- L-karnityna – aminokwas niezbędny do spalania tkanki tłuszczowej. Wolne kwasy tłuszczowe ma każdy, więc nie trzeba mieć opony od tira na brzuchu, żeby stosować ten suplement.

ROZBUDOWA MASY MIĘŚNIOWEJ
- Białko – zbudowane jest z aminokwasów, które tworzą nasze mięśnie. Nie zawsze mamy możliwość dostarczenia odpowiedniej jego ilości w posiłkach, a w formie sproszkowanej do rozrobienia z wodą lub mlekiem jest najwygodniejszym suplementem. Jest też najbardziej popularnym uzupełnieniem diety o białko, bez którego nie rozbudujesz swoich mięśni.
Najczęściej można spotkać odżywki na bazie białka:
1. serwatkowego – szybko przyswajalne i wchłaniane przez zmęczone mięśnie, pozyskiwane z mleka. Te dzielimy na:
a) koncentrat – zawierają ok. 70 – 80 g białka w 100 g produktu, a także nieco węglowodanów (odpowiedzialnych za lepszy smak), najtańsze ze wszystkich.
b) izolat – ok 90 g białka w 100 g produktu, najczęściej nie zawiera laktozy, więc dobre dla osób, których organizmy nie tolerują tego cukru. Gorszy smak ze względu na znikomą ilość węgli.
c) hydrolizat – wstępnie strawione białka. Największa zawartość białka i najszybsze przyswajanie – kilkadziesiąt minut.
2.kazeiny – wchłaniane przez organizm wolniej, najlepiej przyjąć na noc lub w okresie, kiedy nie możemy zjeść pełnowartościowego posiłku. Wapń w nim zawarty przyspiesza regenerację mięśni.
3. jajka – długie wchłanianie. Idealne dla osób, których organizmy nie tolerują białek pozyskiwanych z mleka. Zawierają dodatkowo witaminy i minerały, ale są droższe od innych źródeł aminokwasów.

- Kreatyna – wspomaga budowanie masy mięśniowej i zwiększa Twoją siłę po każdym treningu. Korzystanie z tej odżywki pozwoli Ci wejść na wyższy poziom treningów i rozrosnąć się co nieco. Wspomaga skurcze mięśniowe, co przyczynia się do szybkiego przybierania mięśni. Obok białka, jest jednym z najszerzej rozpowszechnionych suplementów, więc znajdziesz go w smaku, który najbardziej przypadnie Ci do gustu. Najczęściej kreatynę spotkasz pod postacią monohydratu, na którym przeprowadzono najwięcej badań, więc jest najpewniejszym źródłem.

- Glutamina – aminokwas, który chroni Twoje mięśnie. Jeśli organizm ma na nią zapotrzebowanie, pobierze ją najpierw z mięśni. Warto więc dostarczyć zapas wcześniej. Wspomaga odbudowę i regenerację po treningu. Szczególnie polecany osobom, które narażone są na stres, gdyż wtedy występuje największy niedobór glutaminy.

- BCAA – potrzebne zarówno przy redukcji tkanki tłuszczowej, jak i przy budowie masy. Stosowana przed treningiem, zapobiega pobieraniu białek z mięśni do wytworzenia BCAA. Jeśli weźmiesz ten suplement, oszczędzisz swoje mięśnie.

- HMB – zwiększa objętość mięśni i siłę poprzez bardziej efektywne wykorzystanie spożywanych białek. Gwarantuje systematyczny i trwały przyrost masy mięśniowej. Obok kreatyny, jeden z najskuteczniejszych suplementów.

NA CO DZIEŃ
Pamiętaj, że dieta osób aktywnych opiera się często na podobnych produktach, więc łatwo pominąć niektóre istotne dla organizmu związki. Dlatego ważne jest, by codziennie zażywać kompleks witamin i minerałów dla lepszej odporności organizmu, stabilnego samopoczucia, a przez to zwiększenia efektów treningu. Istotnym suplementem są też kwasy tłuszczowe omega-3 oraz woda bogata w magnez. Zawsze wybieraj tę z najwyższą zawartością tego minerału, a Twoje mięśnie szybciej się zregenerują, a Ty będziesz bardziej skoncentrowany.

Pamiętaj, że suplementy nie zastąpią zdrowej diety, a mają ją uzupełnić i ułatwić Ci życie, jeśli nie masz czasu na gotowanie lub, co gorsza, zjedzenie. Do zobaczenia w siłowni!

Promujemy suplementy i odżywki:
ActivLab Bcaa Xtra truskawka 500g
Vitalmax L-Karnitin Carni Max Liquid 110000, 1000 ml
Olimp Creatine Mega Caps Mega Capsules
Olimp 100% Whey Protein Concentrate folia
Hi-Tec Bcaa Powder, 500g

Promocje

Komentarze (0)

Podane dane osobowe będą przetwarzane przez Polska Press Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Podanie danych jest dobrowolne. Pozostałe informacje na temat celu i zakresu przetwarzania danych osobowych oraz Twoich praw znajdziesz w regulaminie. Dodając komentarz akceptujesz regulamin.

Zaloguj się / Zarejestruj się!

Brak komentarzy. Możesz być pierwszy!