Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Droga Pszczyna - Racibórz. Kiedy wbiją pierwszą łopatę na raciborskim odcinku?

Redakcja
Drogę Pszczyna - Racibórz buduje od dłuższego czasu Rybnik
Drogę Pszczyna - Racibórz buduje od dłuższego czasu Rybnik arc
Raciborska obwodnica warta około 200 milionów złotych otrzymała zielone światło od wojewody. Ale dopiero jak będzie gotowy projekt wykonawczy zostanie ogłoszony przetarg. To może stać się już we wrześniu. Kiedy ruszą roboty?

O budowie raciborskiej obwodnicy, a raczej całej trasy łączącej powiat raciborski z autostradą A1 mówiło się latami. Teraz nadszedł czas, aby postawić pierwszy krok tej ważnej inwestycji.

Raciborski odcinek drogi Pszczyna - Racibórz otrzymał zielone światło na budowę od wojewody śląskiego, czyli tzw. ZRID. To kompleksowy dokument pozwalający m.in. na wywłaszczanie nieruchomości w pasie inwestycji i pozwolenie na budowę. Decyzja środowiskowa dotyczy całego odcinka projektowanej drogi (od Raciborza do granic Rybnika), ale w pierwszej kolejności będzie realizowany raciborski odcinek od skrzyżowania z Drogą Krajową nr 45 do ulicy Piaskowej. Będzie to obwodnica Raciborza, która w przyszłości zostanie rozbudowana i połączy miasto z rybnickim odcinkiem i autostradą A1. Teraz pozostaje tylko ogłoszenie przetargu i początek budowy.

- Mam nadzieję, że procedurę uda się rozpocząć jeszcze w tym roku. Ta droga to priorytet - mówi Mirosław Lenk, prezydent Raciborza.

Aby jednak przetarg ogłosić potrzebny jest projekt wykonawczy inwestycji (projekt budowlany jest gotowy). Powinien on zawierać kosztorysy i szczegółowe instrukcje jak wykonać projekt budowlany (materiały, procedury itp.). Obecnie trwają analizy przedstawionego przez magistrat dokumentu przez Zarząd Dróg Wojewódzkich, który niewykluczone będzie miał uwagi.

- Po wykonaniu poprawek będziemy mogli przygotować i ogłosić przetarg - mówi Ryszard Pacer, z Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach. W ZDW nikt nie chce mówić na ten moment o terminach. Jeżeli przetarg zostanie ogłoszony w tym roku, to prace ruszą najwcześniej w kolejnym.

Do kolejnego spotkania w tej sprawie doszło w raciborskim magistracie. Rozmawiano o dokumentacji. Według wstępnych założeń przetarg może zostać ogłoszony do końca września.

Podobnie jak w przypadku budowy rybnickiego odcinka tej trasy nie obejdzie się bez wyburzeń domów. Jednak w Raciborzu to o wiele mniejsza skala. Nieruchomości jest około 10, a domów kilka. Nieformalne rozmowy z właścicielami domów i działek podlegających wywłaszczeniu prowadziły dotychczas władze miasta. Żaden z mieszkańców nie powinien być zaskoczony.

- Wycen dokonają służby podległe wojewodzie. Praktyka jest taka, że są to ceny rynkowe. Także pieniądze będzie wypłacał Urząd Wojewódzki - dodaje Pacer. Termin wydania posesji jest określany na kilka miesięcy, a w niektórych przypadkach nawet na rok. Raciborski 8 km odcinek uzyskał unijne dofinansowanie w wysokości 156 milionów złotych. Jego budowa kosztować będzie ok. 200 mln zł, a resztę pokryje inwestor, czyli ZDW. Budowa może ruszyć w 2019 roku, a zakończyć się w 2022 roku.

Droga Pszczyna - Racibórz. Planowany przebieg

Planowany raciborski odcinek Regionalnej Drogi Pszczyna - Racibórz będzie miał ok. 8 km długości. Rozpocznie się rondem na skrzyżowaniu drogi krajowej nr 45 za Miedonią przy zjeździe do centrum Rudnika. Od początku droga będzie miała jedną jezdnię. Pierwsze skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną zaplanowano na skrzyżowaniu z ulicą Podmiejską w Miedoni.

Następnie droga biegnie w stronę wałów Odry. Na wysokości żwirowni przetnie rzekę. Most w kierunku Ostroga będzie miał długość około 380 metrów. Wzdłuż wałów Ulgi na wysokości Ostroga, od strony dzielnicy, usypana będzie nowa skarpa pod jezdnię, na wałach pozostanie istniejąca ścieżka rowerowa, a na wysokości żwirowni przewidziano drogę serwisową.

- Kolejny węzeł zaplanowano przy drodze wojewódzkiej 919, na wysokości mostu na Uldze. Powstanie tu nowe skrzyżowanie, do mostu droga będzie miała jeden pas ruchu w każdą stronę, od tego miejsca w kierunku Rybnickiej będzie drogą dwujezdniową w każdą stronę - podkreśla Paweł Sosnowski, pracownik Urzędu Miasta w Raciborzu i uczestnik tzw. grupy roboczej pracującej nad zadaniem.

W dalszym przebiegu zaplanowano wiadukt nad linią kolejową (linia Racibórz - Markowice - Nędza). Ten odcinek zostanie zakończony na skrzyżowaniu z ul. Piaskową. - Tutaj zaplanowano rozwiązanie tymczasowe. Będzie rondo, które skomunikuje trasę z ul. Piaskową. W przyszłości będzie tutaj wiadukt, a węzeł dopiero na ulicy Piaskowej - dodaje Sosnowski.

WIDEO: Arkadiusz Biernat

Droga Pszczyna - Racibórz. Rybnik już buduje

Swój odcinek tej ważnej dla całego regionu trasy buduje już Rybnik, który na 10 km odcinek od Żor do ul. Wodzisławskiej otrzymał prawie 290 mln zł unijnego dofinansowania (koszt ponad 350 mln zł). Dwujezdniowa droga ma być gotowa jeszcze w 2019 roku.

Postępom na budowie od dłuższego czasu mogą przyglądać się kierowcy. Zwłaszcza w rejonie powstających węzłów np. przy ulicy Wodzisławskiej i Gotartowickiej.

Z kolei na budowę odcinka biegnącego od granicy Raciborza do granicy Rybnika jeszcze poczekamy (przebiega m.in. przez powiat wodzisławski). Projekt trasy jest gotowy, ale na jego budowę w samorządach nie ma w tej chwili pieniędzy. Do tego będą potrzebne zewnętrzne środki.

od 7 lat
Wideo

21 kwietnia II tura wyborów. Ciekawe pojedynki

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na raciborz.naszemiasto.pl Nasze Miasto