Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Most na A1 w Mszanie: zobacz nowe zdjęcia próbnego obciążenia

Arkadiusz Biernat, Jacek Bombor
Most na A1 w Mszanie wczoraj przeszedł próbne obciążenie. Dziś przedstawiamy nowe zdjęcia, zrobione w pierwszym dniu oraz garść informacji.

Most na A1 w Mszanie wytrzymał próbne obciążenie

60 ciężarówek, każda ważąca 40 ton, wjechało wczoraj majestatycznie na naprawiany od dwóch lat słynny most na autostradzie A1 w Mszanie. - Udało się, nic się nie zawaliło - śmiali się budowlańcy zapewniając, że już w czerwcu pojedziemy tamtędy do sąsiadów z Czech!

- Przeprowadzane obecnie próby obciążeniowe to rutynowe działania wykonawcy kontraktu, weryfikujące wykonane już prace. Polegają one na pomiarze przemieszczeń pionowych i poziomych elementów konstrukcyjnych obiektów, na które działają różne obciążenia - wyjaśnia Marek Prusak, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Katowicach.

Obserwowaliśmy wczoraj próbę obciążenia, która rozpoczęła się o godzinie 11. O godzinie 11.20 ciężarówki, jedna po drugiej, powolutku, zaczęły wjeżdżać na most. Najpierw po obydwu jego stronach pojawił się jeden rząd pojazdów, później, dwa, a na końcu cały most wypełnił się rzędami kolosów na kołach.

- W zależności od przeprowadzanej kombinacji obciążenia, na most wjeżdża określona liczba pojazdów ciężarowych - każdy o masie 41,5 tony. Przy maksymalnym obciążeniu na most autostradowy wjechało aż 60 pojazdów ciężarowych - potwierdza Prusak.

- W sumie na most wysłaliśmy 63 samochody. To nie był jednak problem. Nasza flota posiada znacznie więcej pojazdów - poinformowano nas w firmie transportowej Lajon, której pojazdy wzięły udział w próbach.
Jak wypadła próba wykonawcy? Oficjalnie GDDKiA wyjaśnia, że na wyniki przeprowadzonych badań przyjdzie jeszcze poczekać, ale - nieoficjalnie - inżynierowie na miejscu budowy zapewnili nas, że wszystko wygląda w porządku. - Most nie zawalił się, jak widać. Wszyscy tu mamy dobre humory - usłyszeliśmy.

Przypomnijmy, że odcinek A1 Świerklany-Gorzyczki miał być gotowy już w 2010 roku. Roboty na odcinku rozpoczęły się już 2007 roku. Prowadziła je Alpine Bau. Zgodnie z planem, odcinek miał być gotowy w sierpniu 2010 r., ale... w grudniu 2009 r. GDDKiA wypowiedziała kontrakt wykonawcy, podając jako powód niskie zaawansowanie prac. Jednak ogłoszony przetarg na dokończenie inwestycji ponownie wygrała Alpine Bau. Roboty miały się zakończyć w marcu 2012 r. W maju 2013 r. Alpine Bau wycofała się z realizacji kontraktu tłumacząc, że obiektu nie da się bezpiecznie wybudować.

Sama naprawa obiektu musi się zakończyć najpóźniej do końca marca 2014 roku. Takie zalecenie wydał śląski wojewódzki inspektor nadzoru budowlanego. Za naprawę odpowiada firma Intercor z Zawiercia.
Co zrobiono do tej pory? W ramach naprawy mostu zostały wykonane m.in. montaż systemu kabli sprężających, wybetonowano brakujące części mostu, trzeba było też skorygować liny podtrzymujące most, zamontować nowe dylatacje.

Ostatni element to obciążenie. Ostateczna próba obciążeniowa odbędzie się, kiedy wszystko na moście będzie dopięte na ostatni guzik, łącznie z wymalowanymi pasami.

ZOBACZ TEŻ: Polub nas na Facebooku i bądź na bieżąco z informacjami!

Do otwarcia autostrady odcinek pomiędzy Świerklanami (zjazd z A1) i węzłem w Mszanie kierowcy samochodów o masie do 3,5 tony pokonują specjalnym, 10-kilometrowym objazdem. Prowadzi przez DW 932 w Świerklanach, DW 930 i DW 933 do Mszany.

Most w liczbach
402,5 m długości
Taki rozmiar ma obiekt w Mszanie. Dla porównania most pod Grudziądzem (też na A1) ma 400 metrów, a most Rzędziński (A8, obwodnica Wrocławia), ma 612 metrów.

42,24 m szerokości
To sprawia, że most w Mszanie jest jednym z najszerszych autostradowych mostów w Polsce. Od mostu we Wrocławiu jest szerszy o 4 metry, a od tego pod Grudziądzem aż o 8 m.

14 tys. m kw. powierzchni
To całkowita powierzchnia obiektu, który podtrzymywany jest wyjątkowo przez trzy pylony (każdy jest podtrzymywany przez liny, tzw. wanty). To sprawia, że to unikat w całej Europie - podobne obiekty zazwyczaj są podtrzymywane przez jeden, maksymalnie dwa pylony.

130-metrowe przęsła
Mszański obiekt ma cztery takie przęsła. Są jego głównym wyróżnikiem.

18 kilometrów
To odcinek autostrady A1 między Świerklanami i Gorzyczkami, który został otwarty już dwa lata temu.
Wraz z mostem ma być otwarty dla ruchu w połowie tego roku.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Most na A1 w Mszanie: zobacz nowe zdjęcia próbnego obciążenia - Wodzisław Śląski Nasze Miasto

Wróć na wodzislawslaski.naszemiasto.pl Nasze Miasto