Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Nowa hala przylotów w Katowice Airport w połowie 2015 roku [WIZUALIZACJE]

Redakcja
Wizualizacja
Wizualizacja mat. prasowe
W połowie 2015 r. powinna zostać otwarta nowa hala przylotów w porcie lotniczym Katowice - poinformowały władze lotniska. W połowie roku lotnisko ma mieć projekt budowlany i zgodę na budowę, sama budowa powinna ruszyć pod koniec br. lub na początku 2014 r.

Jak przekazał PAP Piotr Adamczyk z lotniskowego marketingu, w ostatnim czasie harmonogram inwestycji został nieco przyspieszony. Pierwotnie planowano zakończenie prac nad projektem budowlanym do połowy 2014 r. Szacowana na ok. 30 mln zł inwestycja usprawni organizację ruchu na lotnisku i zwiększy jego przepustowość do 5,5-6 mln pasażerów.

Obecnie na lotnisku Katowice działają dwa terminale pasażerskie A i B. W pierwszym, o powierzchni 8,6 tys. m kw., obsługiwane są odloty i przyloty pasażerów spoza strefy Schengen. W nowszym terminalu B, o łącznej powierzchni 13,7 tys. m kw., obsługiwani są pasażerowie podróżujący w obrębie tej strefy. Roczna przepustowość obu terminali to 3,6 mln osób.

Nowa hala, która zyska nazwę terminala C, ma przejąć z obu istniejących terminali wszystkie przyloty do Katowic. Terminal C powstanie w zachodniej części lotniska, kilka metrów od krańca obecnego terminala B. Hala przylotów nie będzie bezpośrednio połączona z istniejącymi obiektami, architekturą ma jednak przypominać terminal A, który w ub. roku zyskał nową szklaną elewację.

Hala przylotów projektowana jest jako jednokondygnacyjny obiekt o długości ok. 160 m i wysokości prawie 8 m. Ponad połowę powierzchni, ok. 6,9 tys. m kw. zajmie hol odbioru bagażu z sześcioma karuzelami (obecnie na lotnisku działają cztery), a także miejsca odprawy paszportowej i oczekiwania na nią. Resztę zajmą pomieszczenia techniczne oraz pomieszczenia dla celników i pograniczników.

Do holu odbioru bagaży z płyty lotniska będą prowadziły dwie drogi - krótsza (Schengen) oraz dłuższa, ze stanowiskami kontroli paszportowej i celnej (non Schengen). Większość lądujących samolotów ma podjeżdżać pod sam terminal, by uniknąć dowożenia pasażerów autobusami. Jednocześnie będą mogły być tam rozładowywane trzy maszyny.

Nowy terminal pozwoli m.in. na całkowite wyeliminowanie obsługi przylotów w dotychczasowych terminalach oraz zwiększenie stosunkowo niewielkim kosztem przepustowości lotniska - rzędu 50 proc. Uwolnione powierzchnie w terminalach A i B zostaną wykorzystane do powiększenia stref odlotów. Docelowo do nowej hali mają też zostać przeniesione wszystkie stanowiska wypożyczalni samochodów - obecnie znajdujące się w ogólnodostępnych częściach terminali A i B.

Wraz z budową nowej hali zmieniony zostanie układ komunikacyjny wokół terminali. Rozbudowany w kierunku zachodnim - o 400 miejsc - zostanie też parking. W nowej części parkingu wydzielona ma zostać strefa parkowania dla wypożyczalni samochodów, a także miejsca postojowe dla komunikacji miejskiej. Łączna pojemność parkingu przed terminalami wyniesie 1280 pojazdów.

Efekty tej szacowanej na ok. 30 mln zł inwestycji powinny zapewnić lotnisku, które w ub. roku odprawiło ok. 2,55 mln pasażerów, sprawne funkcjonowanie w najbliższych kilku latach. Budowa niezależnie planowanego na przyszłość zupełnie nowego terminalu, o powierzchni ok. 22 tys. m kw., kosztowałaby obecnie ok. 150 mln zł.

Budowa nowej hali przylotów stała się możliwa dzięki oszczędnościom powstałym przy realizacji innych przedsięwzięć - finansowanych m.in. ze środków unijnych.

W ostatnich tygodniach w Pyrzowicach ruszyły prace związane z budową nowego pasa startowego o długości 3,2 km wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną i nawigacyjną. Wartość inwestycji w unijnym projekcie pierwotnie szacowano na ok. 200 mln zł, przetarg zweryfikował jednak tę wielkość do 121,6 mln zł netto. Budowa powinna zakończyć się w trzecim kwartale 2014 r., aby w pierwszej połowie 2015 r. mogło odbyć się tam pierwsze lądowanie.

Budowa nowego pasa to jedno z dwóch zadań wartej ponad 400 mln zł największej inwestycji w historii lotniska - w jej ramach trwa rozbudowa płyt postojowych, które pomieszczą jednocześnie kilkanaście samolotów. Po rozbudowie płyty postojowej we wschodniej części lotniska powstać ma nowy terminal cargo.(PAP)

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Niedziele handlowe mogą wrócić w 2024 roku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na slaskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto