Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Nowe linie kolejowe Centralnego Portu Komunikacyjnego. Obawy mieszkańców, minister uspokaja

Arkadiusz Biernat
Arkadiusz Biernat
Przez budowę nowych linii kolejowych mieszkańcy obawiają się o swoje domy
Przez budowę nowych linii kolejowych mieszkańcy obawiają się o swoje domy arc
Planowana budowa nowych linii kolejowych w Czerwionce-Leszczynach, Godowie, Jastrzębiu-Zdroju, Mikołowie i Żorach w ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego wzbudza spore zainteresowanie. Nie zawsze w pozytywnym znaczeniu. Wielu mieszkańców obawia się o swoje domy i już teraz sprzeciwia się zaproponowanym wariantom. Co na to pomysłodawcy? - To dodatkowe konsultacje. Przed tymi właściwymi chcemy rozpoznać i rozwiązać problemy - uspokaja minister Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego. W galerii prezentujemy warianty linii kolejowych CPK przebiegające przez m.in. Czerwionkę-Leszczyny, Godów, Jastrzębie-Zdrój, Mikołów i Żory.

Nowe linie kolejowe Centralnego Portu Komunikacyjnegio. Obawy mieszkańców

10 lutego spółka Centralny Port Komunikacyjny podała na swojej na stronie internetowej informację o rozpoczęciu konsultacji społecznych dotyczących budowy nowych linii kolejowych i tras drogowych prowadzących do przyszłego portu. Jak czytamy, powstać ma 12 szlaków kolejowych. Łączą one poszczególne regiony kraju z przyszłym CPK, który ma być zlokalizowany pomiędzy Warszawą, a Łodzią. Jedna z linii kolejowych ma przebiegać przez Czerwionkę-Leszczyny, Godów, Jastrzębie i Żory.

Przygotowano trzy warianty rozwiązania. Wzbudziły spore zainteresowanie mieszkańców. Nie zawsze w pozytywnym znaczeniu. Wielu z nich obawia się o swoje domy. Część może zostać wyburzona, a niektóre znaleźć się w bliskim sąsiedztwie torów po których - zdaniem pomysłodawców- mają poruszać się pociągi dużych prędkości.

W jednym z wariantów pod znakiem zapytania stoi np. przyszłość... szkoły w Skrzyszowie (gmina Godów). O swoje miejsca zamieszkania obawiają się m.in. mieszkańcy Czerwionki-Leszczyn, Mikołowa, Bzia w Jastrzębiu-Zdroju, ale i Baranowic czy Kleszczowa w Żorach.

- Przede wszystkim powinno się maksymalnie wykorzystać już istniejącą infrastrukturę kolejową, a także tereny po których dawniej przebiegała kolej. Nowe tory spowodują dodatkowe problemy. To wyburzenia, ale także często niedaleka odległość od nowo wybudowanych domów. Stracą mieszkańcy i nasze miasta - słyszmy wśród mieszkańców.

Horała uspokaja w sprawie nowych linii kolejowych

W piątek (28.02) na Śląsk, a dokładnie do Jastrzębia-Zdroju przyjechał minister Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego. Mówił o korzyściach dla Polski i Śląska płynących z budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Zaznaczył, że linie kolejowe będą dostosowane do dużych prędkości (250 km/h), ale korzystać z nich będą mogły również pociągi o znaczeniu regionalnym. Zwrócił uwagę, że w województwie śląskim wybudowana zostanie część z planowanych 1600 km torów. Tym samym pociągi wrócą m.in. do Jastrzębia-Zdroju.

Uspokajał też mieszkańców. Tłumaczył, że obecnie prowadzone konsultacje to dopiero pierwszy etap, a zaproponowane warianty mogą znacząco się jeszcze zmienić.

- Przedstawiliśmy strategiczne studium lokalizacyjne. To pierwszy, dodatkowy etap konsultacji społecznych. Do 10 marca można zgłaszać uwagi - mówił minister Marcin Horała.

I dodaje. - Zaprezentowano korytarze transportowe, ale także kilka przykładowych wariantów przebiegu linii. Ostatecznie może się zdarzyć, że jeden z nich może być wybrany lub nawet jakiś nowy. To chcemy skonsultować z mieszkańcami. Zebrać uwagi, wątpliwości, problemy. Żeby później kiedy ruszy właściwy etap inwestycyjny z właściwymi konsultacjami mieć rozpoznane i od razu uwzględnione problemy, albo tak zbadane, aby cały proces przebiegał szybko - tłumaczył.

W sprawie przebiegu linii kolejowych wypowiedzieli się już radni Żor i Jastrzębia-Zdroju. W uchwale opowiedzieli się za - ich zdaniem - najbardziej optymalnymi i najmniej uciążliwymi rozwiązaniami dla mieszkańców. Polityk podkreślił, że wsłuchują się w głos samorządowców i mieszkańców. W ramach całego projektu do CPK wpłynęło już ok. 2,7 tys. uwag.

- Jeżeli będzie powszechna zgoda, że jeden z wariantów jest lepszy, to bardzo prawdopodobne, że to ten zostanie ostatecznie wybrany. Zaznaczę, to etap przedwstępny, z konsultacjami jeszcze wrócimy. Po tym etapie przeanalizujemy wszystkie uwagi. Może gdzieś będzie trzeba zaproponować dodatkowy wariant, gdyby wszystkie spotkały się z dezaprobatą - usłyszeli dziennikarze.

Zwracał uwagę, że kluczowe dla inwestycji będą też decyzje środowiskowe. Nie bez znaczenia na wytyczanie tras są tereny zagrożone szkodami górniczymi.

Konsultacje słabo rozreklamowane?

Mieszkańcy alarmowali, że konsultacje są za słabo rozreklamowane. W efekcie wiele osób nawet nie miało pojęcia o tym, że przez ich działki i domy, albo w bliskim otoczeniu, ma przebiegać nowa linia kolejowa. Ci, którzy już tematem się zainteresowali mówią o lęku i obawie o przyszłość.

- Jeden z wariantów przebiega przez mój dom. Większość z nas, czyli tych najbardziej zainteresowanych, dowiedziała się o konsultacjach przypadkiem. W nagłośnieniu sprawy pomagali społecznicy. Każdy sobie zadaje pytanie: co z nami będzie? - mówiła nam kilka dni temu Katarzyna Góralczyk, mieszkanka dzielnicy Baranowice w Żorach.

Do tego głosu dołączyli też samorządowcy, którzy nie zostali wcześniej w jakiś szczególny sposób poinformowani. Minister Horała odpowiedział, że 1600 km nowych torów przebiegać będzie przez 180 powiatów i kilkaset gmin.

- Niemożliwe było, żeby najpierw zwrócić się do każdego urzędu. Po to stworzyliśmy jeden wielki dokument, żeby pokazać go nie tylko urzędnikom, ale i mieszkańcom. Zbieramy uwagi. Kiedy będzie konkretna inwestycja, np. odcinek Jastrzębie – Ostrawa, to w jej ramach odbędą się konkretne konsultacje dotyczące inwestycji - tłumaczy Horała.

Dodał, że informacje o konsultacjach dostępne są na stronie CPK. Zwrócił uwagę, że o projekcie mówił premier Mateusz Morawiecki i on sam wielokrotnie w mediach. Dlatego przyznał, że nie może się zgodzić z argumentami o słabej reklamie konsultacji. Zwrócił uwagę, że takich wstępnych konsultacji do tej pory nie było przy wielkich inwestycjach w Polsce.

Wyburzą domy. Co w zamian?

W ramach CPK w całej Polsce wybudowanych zostanie 1600 km nowych linii kolejowych. Z pewnością niektóre będą kolidować z już istniejącymi budynkami.

- Mamy w Polsce opracowane procedury i one funkcjonują. Są oferowane wykupy, odszkodowania - mówił Horała.

Można było usłyszeć, że mieszkańcy zostaną przynajmniej tak samo potraktowani jak w przypadku np. budowy autostrad. Minister nie wykluczył, że być może zostanie zaproponowane coś "ekstra" w ramach specustawy o CPK.

Nowe linie kolejowe CPK. Zabierz głos w sprawie

Na stronie internetowej www.konsultacje.cpk.pl można się z nimi zapoznać, a także wyrazić swoją opinię na ich temat. Formularz internetowy jest preferowanym sposobem komunikacji z CPK , można również skontaktować się ze spółką poprzez adres e-mail [email protected] oraz listownie na adres: Centralny Port Komunikacyjny sp. z o. o., Al. Jerozolimskie 134, 02-305 Warszawa (pod tym adresem przyjmowane są także wnioski składane osobiście).

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Te produkty powodują cukrzycę u Polaków

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na zory.naszemiasto.pl Nasze Miasto