Obecnie aktywnie działa na rzecz lokalnej społeczności w związku z planowaną budową Kolei Dużych Prędkości i linii KDP nr 170 mającej przebiegać przez powiat wodzisławski.
- Nie jesteśmy entuzjastami przebiegu Kolei Dużych Prędkości przez powiat wodzisławski i wolelibyśmy modernizacji istniejącej linii 158. Na powstanie linii KDP nie mamy jednak wpływu, a wobec nieuchronności budowy KDP przez ziemię wodzisławską uważamy, że władze powiatu, gmin i miast ziemi wodzisławskiej powinny kierować się ogólnym rozwojem powiatu wodzisławskiego oraz stolicy powiatu miasta Wodzisławia Śląskiego, a zarazem skupić się na tym aby ziemia wodzisławska uzyskała jak najwięcej korzyści z odgórnie zaplanowanego tutaj i nieuchronnego przebiegu KDP przez powiat wodzisławski – wskazuje TMZW.
Jak dodaje, znajdą się poszkodowani przy tak dużej inwestycji. Podobnie było podczas budowy Autostrady A1 czy Drogi Głównej Południowej.
- Obawy lub protesty grupy czy grup mieszkańców wymagają zrozumienia i szacunku, ale nie mogą hamować ogólnego rozwoju miasta i regionu, dlatego wobec nieuchronnych planów budowy i przebiegu tutaj KDP należy skupić się nie na negowaniu jej istnienia (na co nie ma żadnych szans), ale zadbać o to aby inwestycja ta była dobrze zrobiona i jak najbardziej korzystna dla ziemi wodzisławskiej i jej mieszkańców – zaznaczają miłośnicy ziemi wodzisławskiej.
Uwagi zgłoszone przez TMZW w konsultacjach społecznych do spółki Centralny Port Komunikacyjny (pisma z dnia 30.07.2020, 29.12.2020, 15.11.2021, 29.03.2022) – która ma się zajmować budową Kolei Dużych Prędkości w naszym regionie.
- 1) remont starej stacji kolejowej w Wodzisławiu Śląskim wraz z remontem torów towarowych i możliwością załadunku/wyładunku towarów, tablice świetlne na stacji, przedłużenie peronów pasażerskich i budowę nowoczesnego przejścia przez tory, punkt utrzymania linii KDP;
- 2) konieczność zapewnienia odpowiedniej ilości przejść dla mieszkańców i zwierząt na terenie powiatu wodzisławskiego w rejonie planowanej inwestycji (w tym budowę m.in. przejść i kładek dla pieszych w centrum Wodzisławia Śląskiego np. w rejonie wzgórza Żydowina);
- 3) w związku ze zmianami przebiegu niektórych dróg na terenie powiatu wodzisławskiego ich przebudowę i modernizację do wyższych standardów w rejonie budowy KDP;
- 4) poszanowanie integralności powiatu wodzisławskiego poprzez zaprojektowanie odpowiedniej ilości wiaduktów drogowych nad KDP łączących stolicę powiatu wodzisławskiego z terenami powiatu wodzisławskiego po wschodniej stronie przebiegu linii KDP.
- 5) poszanowanie historycznych części miejscowości ( w tym np. Połomi, Mszany i innych). Zapewnienie odpowiedniej komunikacji pomiędzy obu stronami linii kolejowej (wschodnią i zachodnią);
- 6) zagwarantowanie odpowiednich rekompensat dla poszkodowanych mieszkańców, firm i gmin powiatu;
- 7) zwracano uwagę na gęsto zaludniony obszar powiatu i apelowano o nowoczesne rozwiązania technologiczne typowe dla budowy kolei w gęstej zabudowie mieszkaniowej (tunele, ekrany, maksymalne wykorzystanie istniejącej infrastruktury kolejowej itp);
- 8) apelowano aby to gminy ziemi wodzisławskiej poszkodowane przez budowę KDP były jej największymi beneficjentami (poprzez inwestycje około towarzyszące jak remonty dróg, starej stacji PKP, planowany terminal kontenerowy z miejscami pracy w powiecie itp).
TMZW uwagi zgłosiło również podczas konsultacji społecznych online dla gmin Wodzisław Śląski/Gorzyce, link: https://www.youtube.com/live/4ywT3SANKaA?feature=share&t=8846
W maju 2022 roku organizację zaproszono do uczestnictwa w komisji infrastruktury Rady Miasta w Wodzisławiu Śląskim. Po przeanalizowaniu korzyści i zagrożeń wynikających z budowy KDP Towarzystwo przedstawiło szereg argumentów za włączeniem Wodzisławia Śląskiego w sieć Kolei Dużych Prędkości:
- Odnosząc się do obaw niektórych mieszkańców miasta odnośnie przebiegu odcinka nowej linii kolejowej mamy szereg argumentów o znaczeniu strategicznym dla miasta Wodzisławia Śląskiego za odbudową połączenia kolejowego Wodzisław-KDP-Jastrzębie - stwierdza TMZW.
- 1. Linia Wodzisław-Jastrzębie istniała od 1913 do 2002 r. Wbrew obiegowym opiniom nie będzie służyła wyłącznie do komunikacji na odcinku Wodzisław-Jastrzębie. Domknie ona tzw. „krwioobieg kolejowy Subregionu Zachodniego” i odbuduje dawną „obwodnicę kolejową ROW”, jak nazywano LK159 i odcinek Wodzisław-Jastrzębie. Umożliwi ona dojazdy z i do Wodzisławia Śląskiego poprzez Jastrzębie-Zdrój lub KDP LK170 w kierunkach m.in. takich jak: Wisła, Cieszyn, Żory, Bielsko-Biała, Katowice przez KDP oraz np. z Jastrzębia-Zdroju poprzez Wodzisław Śląski do Rybnika.
- 2. Brak połączenia Wodzisławia z Jastrzębiem uniemożliwi tworzenie w przyszłości połączeń typu np. Rybnik – Wodzisław – Jastrzębie – Pawłowice - Wisła lub Rybnik – Wodzisław –KDP – Ostrawa, a nawet w przyszłości utworzenie ewentualnej kolei aglomeracyjnej w postaci pętli Rybnik – Żory – Pawłowice – Jastrzębie – Wodzisław – Radlin – Rybnik. Spowoduje to stopniowe wykluczenie Wodzisławia Śląskiego z kolejowej mapy Polski i regionalnej mapy połączeń kolejowych. LK158 będzie służyć wyłącznie pociągom regionalnym do Chałupek, a w głównej mierze pociągom towarowym. Pociągi Intercity przeniosą się na linię KDP LK170, z której jedynie połączenie Wodzisławia z Jastrzębiem umożliwi dojazd PKP Intercity do Wodzisławia Śląskiego i na odwrót.
- 3. Wbrew obiegowym opiniom z linii korzystać będą pasażerowie nie tylko w relacjach Wodzisław-Jastrzębie, ale w wielu innych, których możliwości utworzenia pojawią się po wybudowaniu odcinka kolei Wodzisław-Jastrzębie. Jak wspomniałem, mogą to być połączenia regionalne typu linii E3 Jastrzębie-Wodzisław-Rybnik lub połączenia średniodystansowe Rybnik-Wodzisław-Jastrzębie-Wisła a także międzynarodowe Bogumin-KDP-Wodzisław-Rybnik-Katowice. Twierdzenie, że budowa kolei do Jastrzębia ma służyć tylko do połączeń Wodzisławia z Jastrzębiem jest po prostu brakiem wyobraźni lub celowym działaniem mającym na celu blokowanie odbudowy linii z powodów partykularnych.
- 4. Linia przebiegająca przez Wodzisław nie będzie typową linią KDP, a de facto jedynie odtworzeniem jednej z dwóch istniejących dawniej linii do Jastrzębia przez Turzę lub Wilchwy z prędkością około V100. Nie będzie ogromnych wyburzeń jakich można spodziewać się podczas budowy LK170 w Mszanie czy Połomi.
- 5. Linia ta w zależności od wybranego wariantu umożliwi mieszkańcom Wilchw lub Turzyczki i Turzy Śląskiej, a także mieszkańcom dzielnicy Stare Miasto korzystanie z kolei pasażerskiej. Będzie to możliwe poprzez budowę nowych przystanków kolejowych. Przy jej okazji planuje się budowę nowego przystanku Wodzisław Śląski-Centrum, przystanku Wilchwy czy Turzyczka/Turza w zależności od wybranego wariantu.
- 6. Wodzisław Śląski jest stacją węzłową na LK158 i LK876, a połączenie LK158 i LK170 KDP jest również konieczne ze względów bezpieczeństwa Państwa, szczególnie w obszarze nadgranicznym.
- 7. Linia kolejowa zostanie wybudowana wg nowych standardów w tym likwidacji niekolizyjnych przejazdów kolejowych. Wbrew pozorom umożliwi to względnie ciche korzystanie z linii kolejowej do Jastrzębia ale co bardzo ważne obniży również hałas w mieście dla pociągów jadących obecną LK158 od i do Chałupek. Będzie to się objawiało choćby brakiem sygnalizowania (trąbienia) przez maszynistów na przejazdach kolejowych w Wodzisławiu Śląskim.
- 8. Brak rozwoju sieci kolejowej w Wodzisławiu Śląskim, spowoduje marginalizację tutejszej kolei i stagnację miasta w dziedzinie transportu kolejowego. Rozwój miasta z przełomu XIX i XX w. był możliwy właśnie dzięki powstaniu tutaj kolei. Obecnie praktycznie wszystkie ośrodki w Subregionie Zachodnim rozwijają lub planują rozwijać sieć kolejową (Jastrzębie-Zdrój, Żory, Rybnik, Racibórz). Po okresie upadku gospodarczego miasta w latach 90. XX wieku, również Wodzisław Śląski musi zacząć myśleć długofalowo i strategicznie a nie jedynie doraźnie chwilowo. W tym celu należy wykorzystać istniejące państwowe plany dotyczące rozwoju sieci kolejowej w mieście.
- 9. Budowa kolei w kierunku LK170 KDP i Jastrzębia-Zdroju w całości finansowana będzie z budżetu Państwa.
- 10. Odbudowa kolei w kierunku LK170 i Jastrzębia-Zdroju to ogromna szansa dla Wodzisławia Śląskiego, a lokalne uciążliwości związane z jej budową nie powinny przysłaniać strategicznego rozwoju naszego miasta i komunikacji Wodzisławia Śląskiego z ościennymi gminami, powiatami i „światem”.
Wariant nr 72 przez Połomię, Mszanę i Godów
Obecnie wiemy, że wybrano wariant nr 72 przez Połomię, Mszanę i Godów wraz z łącznicą przez Wilchwy. Czas przejazdu z Wodzisławia Śląskiego do centrum Katowic ma wynosić 42 minuty. Zdaje się umożliwiać to podjęcie przez mieszkańców miasta pracy w Katowicach i codzienną podróż do Katowic koleją. Do Warszawy z Wodzisławia Śląskiego dojazd ma zająć około 2 godzin i 30 minut. Zgodnie z założeniami linią KDP Godów-Mszana-Katowice mają przejeżdżać 84 pary pociągów pasażerskich na dobę oraz 7 par lekkich pociągów towarowych.
- Zaznaczyć należy, że ewentualne utrudnienia, wysiedlenia oraz trudności związane z budową KDP w Wodzisławiu Śląskim będą niewielkie. Samo zaś pozbawienie Wodzisławia Śląskiego Kolei Dużych Prędkości byłoby dla miasta ogromnym zaniedbaniem, tym bardziej, że z KDP będą mogli skorzystać mieszkańcy wszystkich pobliskich dużych miast: Rybnika, Żor i Jastrzębia-Zdroju. Zdaniem TMZW w tym gronie musi znaleźć się również Wodzisław Śląski, dlatego popieramy włączenie miasta do sieci KDP – podkreśla Towarzystwo Miłośników Ziemi Wodzisławskiej.
iPolitycznie - Dominik Tarczyński - skrót 3
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?