Od kwietnia na rybnickie drogi ruszają miejskie autobusy zeroemisyjne. To elektryczne, fabrycznie nowe i jeszcze pachnące nowością elektryczne autobusy marki Solaris. 23 nowe pojazdy będą sukcesywnie wprowadzane na trasy rybnickiej komunikacji miejskiej.
W sumie do dyspozycji pasażerów rybnickiej komunikacji miejskiej będzie jedenaście 12-metrowych Solarisów Urbino 11, pięć 18-metrowych przegubowych Urbino 18, dwa 8-metrowe MANy oraz pięć 9-metrowych Kutsenitsów. Te 23 pojazdy to blisko 30% autobusów, które obecnie jeżdżą po rybnickich drogach.
- Każdego dnia na ulice Rybnika wyjeżdża ok. 80 autobusów. Oprócz elektryków mamy jeszcze 12 na gaz - mówi Łukasz Kosobuski, dyrektor ZTZ w Rybniku.
Pojazdy zostały zakupione w ramach ubiegłorocznego przetargu. Są fabrycznie nowe, a każdy z pojazdów wyposażony jest m.in. w klimatyzacje, ładowarki USB, białe, dużych rozmiarów tablice elektroniczne, monitoring, alkomaty uniemożliwiające uruchomienie pojazdu przez kierowców będących pod wpływem alkoholu. - Wchodzimy w pewnym sensie w nową epokę. Na pewno wielu myślało, że tego typu zakupy są niemożliwe. Udało się wspólnymi siłami. Będziemy starali się wyznaczać nowe trendy. Z ciekawostek, jesteśmy w autobusie, który ma największe baterie montowane w Solarisach. Ten autobus będzie nową jakością komunikacji publicznej – podkreślał Piotr Kuczera, prezydent Rybnika.
Fabrycznie nowe autobusy elektryczne przyjechały do Rybnika około dwa tygodnie temu z fabryki Solarisa pod Poznaniem.
- Autobusy przegubowe mają baterie o pojemności ponad 500 kilowatogodzin. Dzięki nim pojazd może przejechać 250 – 300 kilometrów na jednym ładowaniu. Autobusy 12-metrowe mają baterie 400-kilowatogodzinne. Pojadą tak samo długą trasę. Autobus w przeciwieństwie do znanych pojazdów, nie musi wchodzić w obroty. Cechuje je ogrzewanie hybrydowe, czyli spalinowo-elektryczne. Co to oznacza? Autobus wyjeżdża rano na trasę już nagrzany, a tylko w ekstremalnych warunkach uruchamiany jest piec. W normalnych sytuacjach dogrzewanie zachodzi w bojlerze elektrycznym. Tak samo proces wygląda w przypadku chłodzenia – wyjaśnił Rafał Zajas, przedstawiciel Solarisa.
Autobusy zakupił rybnicki przedsiębiorca Andrzej Kłosok, który w całym regionie wygrywa przetargi na obsługę miejskich linii autobusowych. To on wygrał przetarg zorganizowany przez Zarząd Transportu Zbiorowego w Rybniku i to on w ramach tego przetargu zobowiązał się do zakupu elektryków. W swojej flocie ma obecnie około 270-300 autobusów, które wożą pasażerów po Jastrzębiu, Wodzisławiu, Rybniku, Żorach, Pawłowicach i wielu innych, śląskich miastach. - Jestem pierwszym prywatnym operatorem, który zakupił takie autobusy. To był spory wydatek. Autobus przegubowy kosztuje około 3,5 mln zł brutto, natomiast krótki autobus tego typu kosztuje ok 3 mln brutto - mówi Andrzej Kłosok.
Jak zapewniają przedstawiciele firmy autobus elektryczny może być faktycznie tańszy od jego gazowego lub tradycyjnego - spalinowego odpowiednika. - Wyliczyliśmy, że te koszty wozokilometra spadną nam pomiędzy spalinowymi, a elektrycznymi autobusami nawet o połowę, mimo że ceny prądu też poszły w ostatnim czasie do góry - mówi Kłosok.
- Komfort jazdy takimi autobusami jest ogromny. One są cichutkie, nie ma szarpania, jazda jest płynna, bo one płynnie przyspieszają i wyhamowują. W starszych mikrobusach, które ja miałem człowiek nie słyszał własnych myśli - śmieje się Waldemar Matysek, współwłaściciel firmy Mikrus, która także wprowadziła na rybnickie drogi elektryczne mikrobusy.
Dla bezpieczeństwa kierujących, Solarisy będą wyposażone w całkowicie oddzielone od przedziału pasażerskiego kabiny. Wszystkie pojazdy oczywiście będą pomalowane w kolory i grafikę zgodną z Systemem Identyfikacji Wizualnej Miasta Rybnika. Nowością jest układ wnętrza i otwierane na zewnątrz środkowe drzwi - tak zaprojektowane wnętrze pozwoli na wygodną podróż zarówno na krótkich, jak i na długich odcinkach. Ciekawostką jest to, że tapicerka siedzeń będzie przygotowana specjalnie dla naszego miasta - z logo Rybnika. Miasto wyposaży każdy pojazd w defibrylator AED.
Premier Izraela stanie przed Trybunałem w Hadze? Jest wniosek o areszt
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?