Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Samorządy powiatu wodzisławskiego sprzeciwiają się zmodyfikowanym wariantom linii kolejowej CPK. Jest uchwała Rady Gminy Godów ZDJĘCIA

Ireneusz Stajer
Ireneusz Stajer
Spotkanie w Urzędzie Gminy Godów
Spotkanie w Urzędzie Gminy Godów UM Godów, CPK
Wykonawca Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego, firma Egis, zmieniła niektóre warianty przebiegu linii kolejowej CPK nr 170 relacji Katowice-Ostrawa na terenie gminy Godów. Jak informuje urząd, nie było konsultacji społecznych nowych opcji, a mimo to zarekomendowano wariant inwestorski. Gmina Godów zdecydowanie się sprzeciwia się takim działaniom. CPK natomiast podkreśla, że priorytetem dla Spółki jest wsłuchiwanie się w głos mieszkańców i samorządowców, czyli gospodarzy tego terenu. 

Wykonawca Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego, firma Egis, zmieniła niektóre warianty przebiegu linii kolejowej CPK nr 170 relacji Katowice-Ostrawa na terenie gminy Godów. Jak informuje urząd, nie było konsultacji społecznych nowych opcji, a mimo to zarekomendowano wariant inwestorski. Gmina Godów zdecydowanie się sprzeciwia się takim działaniom.

W urzędzie gminy odbyła się telekonferencja z przedstawicielami firmy Egis, opracowującej warianty przebiegu linii kolejowej. Stronę samorządową reprezentowali przedstawiciele gmin Godów (m.in. wójt Mariusz Adamczyk), Gorzyce (m.in. wójt Daniel Jakubczyk), Mszana (m.in. wójt Mirosław Szymanek) i Wodzisław Śląski (m.in. zastępca prezydenta Wojciech Krzyżek). Obecny był również dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg Tomasz Wójcik.

Nie akceptują wariantów

Głównym tematem spotkania miało być omówienie rozwiązań drogowych wokół czterech wariantów przebiegu linii kolejowej nr 170 Ostrawa-Katowice. Wójt Godowa i wiceprezydent Wodzisławia zwrócili uwagę, że dwa z czterech wariantów przedstawionych przez firmę Egis, o numerach 72 i 74, zakładają budowę łącznika linii kolejowej nr 170 z Wodzisławiem przez obszar, w którym projektowana jest Droga Główna Południowa. Ponadto wybór jednego z tych wariantów wiązać się będzie z ingerencją w gminne tereny inwestycyjne, a przede wszystkim z dodatkowymi wyburzeniami i wysiedleniami.

- Warianty te, wcześniej nie były konsultowane, są dla nas nie do zaakceptowania. Odbiegają one od wcześniejszej propozycji, którą z wielkim trudem udało się zaakceptować z udziałem lokalnej społeczności - podkreśla wójt Godowa Mariusz Adamczyk.

Ponadto przedstawiciele spółki CPK, dopytywani przez samorządowców przyznali, że firma Egis rekomendowała już inwestorowi preferowany wariant inwestorski. Spółka nie chce jednak podać do publicznej wiadomości, który jest to wariant. Jak wyjaśnia musi on najpierw zostać zaakceptowany przez Pełnomocnika Rządu ds. CPK Marcina Horałę. Obecnie proponowane warianty linii kolejowej można znaleźć na stronie internetowej CPK.

Sprzeciw rady gminy i wójta

Rada gminy uchwałą wyraziła sprzeciw wobec nowych propozycji przebiegu linii kolejowej na odcinku Katowice - Ostrawa na terenie gminy Godów. Przypomnijmy, że pismem z 20 grudnia 2021 roku, wójt i rada gminy jednogłośne stwierdziły, że spośród zaproponowanych wariantów przebiegu Kolei Dużych Prędkości, jedyny akceptowalny to wariant 64A. Następnie w styczniu zostały przedstawione wszystkie warianty przebiegu linii kolejowej na zebraniach rad sołeckich, na których również został zaopiniowany pozytywnie tylko wariant 64A. Dodatkowo, odpowiadając na pismo Śląskiego Związku Gmin i Powiatów Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego, urząd gminy potwierdził swoje stanowisko zawarte w rzeczonym piśmie. Takie samo stanowisko zostało wyrażone w piśmie z 10 maja 2022 roku, skierowanym do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego.

- 21 listopada 2022 roku do urzędu gminy wpłynęły koncepcje rozwiązań drogowych w obrębie planowanej inwestycji CPK. Po dokładnej analizie przekazanych dokumentów ustalono, iż przedstawione przebiegi szybkiej kolei na terenie gminy Godów różnią się od tych zaopiniowanych pozytywnie dnia 20 grudnia 2021 roku – wskazuje godowski urząd.

Jak dodaje, zaproponowane rozwiązania w znacznym stopniu ingerują w tereny inwestycyjne, ale przede wszystkim mieszkaniowe, co wiąże się z dodatkowymi wysiedleniami oraz wyburzeniami. Planowane przebiegi szybkiej kolei oraz rozwiązania drogowe w żadnym przypadku nie uwzględniają projektowanej od kilku już lat przez samorządy powiatu wodzisławskiego Drogi Głównej Południowej, co stawia realizację tego zadania w przyszłości pod dużym znakiem zapytania.

To trudny teren ze szkodami górniczymi

Jak dowiedzieliśmy się w CPK, rekomendowany wariant inwestorski ma być przedstawiony we wniosku o decyzję środowiskową.

- Dla odcinka Katowice – Ostrawa na tym etapie w grę wchodzą już tylko cztery warianty. Teren do trasowania Kolei Dużych Prędkości jest bardzo trudny z uwagi na obszary szkód górniczych, liczne i rozległe tereny zurbanizowane i sąsiedztwo autostrady A1 - Konrad Majszyk, ekspert z Biura Komunikacji i Marketingu CPK.

 
Zaznacza przy tym, że podczas planowania nowej, potrzebnej pasażerom linii kolejowej na Śląsku absolutnym priorytetem jest dla CPK wsłuchiwanie się w głos mieszkańców i samorządowców, czyli gospodarzy tego terenu. 

Było 30 spotkań w 14 gminach

- Spotkania konsultacyjne z mieszkańcami Śląska zorganizowaliśmy w dwóch turach – zdalnie i stacjonarnie - w 14 gminach. Łącznie było to 30 spotkań, podczas których nasi eksperci odpowiadali na liczne pytania i wątpliwości, a także odnosili się do składanych propozycji – zaznacza przedstawiciel CPK.

- Wyznaczając trasy kolejowe, a także korygując je na bieżąco pod wpływem uwag - zgłaszanych podczas spotkań i konsultacji zdalnych – braliśmy i nadal bierzemy pod uwagę liczne kryteria, m.in. techniczne, ekonomiczne, społeczne i środowiskowe. Podczas trasowania linii dużych prędkości przykładamy wagę do tego, żeby zmniejszyć do minimum kolizje z zabudową mieszkalną i terenami cennymi przyrodniczo – dodaje.
 

Podkreśla, że odcinek Katowice – Ostrawa to fragment tzw. szprychy nr 7 i bardzo ważny element kolejowego programu CPK. Zakłada on wybudowanie do końca 2034 r. – po ponad 30 latach zastoju w tej dziedzinie – sieci ok. 2.000 km tzw. szprych, czyli nowych potrzebnych linii kolejowych w różnych częściach Polski.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wodzislawslaski.naszemiasto.pl Nasze Miasto