Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Mszana: Urzędnicy zachęcają do posyłanie sześciolatków do szkół

Arkadiusz Biernat
Władze Mszany i dyrektorzy szkół zachęcają rodziców dzieci sześcioletnich do wcześniejszego wysłania swoich pociech do szkoły. W tym roku rodzice sześciolatków po raz ostatni mogą sami zdecydować, czy ich dziecko ma iść do I klasy, czy jeszcze do przedszkola. W przyszłym roku już wszystkie sześciolatki obowiązkowo będą musiały zacząć naukę w szkole.

Od tego, ile sześciolatków od września 2013 pójdzie do I klasy zależy sytuacja szkół w następnych latach, a także sytuacja obecnych sześcio i pięciolatków w przyszłości. - Trzeba sobie zdawać sprawę, że w przyszłym roku nałożą się na siebie dwa roczniki. Będzie więcej klas w szkołach, a w tych klasach po 24 dzieci, zamiast po 15, jak jest obecnie. Gdy te dzieci dorosną, będzie im trudniej dostać się do wymarzonej szkoły średniej, a potem zdać na upragnione studia. Na rynku pracy też będą rywalizować z większą liczbą rówieśników - mówi wójt Mirosław Szymanek. - Dlatego zachęcamy rodziców sześciolatków, aby jak najwięcej zdecydowało się wysłać dziecko już teraz do pierwszej klasy. Przede wszystkim dla dobra samych dzieci - dodaje.

Obecnie w mszańskiej i połomskiej podstawówce funkcjonują po dwa oddziały uczniów klas pierwszych. W każdym uczy się średnio po 15 dzieci. Natomiast w roku szkolnym 2014/2015 nastąpi kumulacja dwóch roczników dzieci - urodzonych w 2007 i 2008 roku. Wtedy liczebność klas i liczba oddziałów może wzrosnąć dwukrotnie. - Jeśli w tym roku tylko nieliczni rodzice zdecydują się posłać dzieci do klasy pierwszej, to w 2014 istnieje prawdopodobieństwo zwiększenia się liczby oddziałów aż do czterech w każdej ze szkół podstawowych, a liczby uczniów w każdej klasie do 24 - mówi Katarzyna Bylicka, kierownik Referatu Edukacji Urzędu Gminy w Mszanie.

Podstawówki w Mszanie prowadzą kampanię "Sześciolatek w szkole", organizują dni otwarte dla dzieci i rodziców, dyrektorzy zapewniają również, że pomieszczenia lekcyjne są przygotowane na przyjęcie młodszych dzieci.

21 marca odbyło się kolejne spotkanie dyrektorów, przedstawicieli Rad Pedagogicznych i Rad Rodziców oraz związków zawodowych z wszystkich gminnych placówek oświatowych na temat systemu oświaty w Mszanie.

Szeroko zakrojona analiza ma na celu: ocenę stanu oświaty na terenie gminy, określenie pożądanych kierunków rozwoju szkolnictwa, zachowanie wysokiej jakości kształcenia i dążenie do ograniczenia wydatków ponoszonych przez samorząd na funkcjonowanie placówek oświatowych.

- Liczba uczniów w szkołach maleje, bo rodzi się coraz mniej dzieci, ale koszty ponoszone przez budżet gminy, związane z oświatą, niestety rosną. Musimy już dziś podjąć działania, żeby krzywe na wykresie wydatków nie rosły, a jednocześnie utrzymać wysoki poziom edukacji. Obecnie do subwencji oświatowej gmina dokłada 42,40 proc. Naszym marzeniem byłoby obniżenie tych nakładów do 30 procent - mówi wójt Mirosław Szymanek.

Na ostatnim spotkaniu podsumowano, że dodatni efekt finansowy dla gminy przyniesie:
- obniżenie dodatków mieszkaniowych dla nauczycieli od 1 maja 2013,
- zmniejszenie funduszu na doskonalenie zawodowe nauczycieli,
- rezygnacja z dodatkowych godzin organu prowadzącego na zajęcia dodatkowe w szkołach,
- minimalizacja godzin ponadwymiarowych nauczycieli w tym dyrektorów,
- minimalizacja godzin nauczania indywidualnego,
- jak największa liczba 6-latków w I klasie podstawówki,
- uruchomienie oddziału I klasy LO z jak największą liczbą uczniów,
- ewentualne zmniejszenie liczby godzin w-f na basenie,
- założenie monitoringu w szkole w Połomi i wykonanie termomodernizacji budynku szkoły,
- aplikowanie o zewnętrzne środki finansowe na realizację zadań.

Ustalono także, że dotychczasowe pensum godzin pracy z uczniami, jakie mieli ustalone pedagodzy i logopedzi okazuje się niewystarczające. Proponowane jest więc podniesienie pensum psychologa i pedagoga z 20 do 25 godzin, a logopedy z 20 do 22. Proponowana zmiana pensum nie będzie wiązała się dla gminy ze wzrostem kosztów. W ramach takiego samego wynagrodzenia nauczyciele ci będą mieli do wypracowania z uczniami tygodniowo większą liczbę godzin.

Analiza systemu oświaty wskazała też, jakie są największe potrzeby naszych placówek oświatowych.

W Zespole Szkół w Mszanie jest to:
- poprawa infrastruktury sportowej ze szczególnym uwzględnieniem boisk sportowych – boisko wielofunkcyjne o sztucznej nawierzchni,
- opracowanie nowych rozwiązań w infrastrukturze mających na celu wygospodarowanie na terenie przynależnym do placówki dodatkowych miejsc parkingowych,
- zagospodarowanie działki bezpośrednio graniczącej z Zespołem Szkół na cele oświatowo-wychowawcze,
- zmiana sposobu użytkowania pomieszczeń do chwili obecnej wykorzystywanych jako mieszkanie dla nauczyciela.

W Zespole Szkolno Przedszkolnym w Połomi:
- opracowanie nowych rozwiązań mających na celu zorganizowanie bezpiecznego dojazdu do przedszkola a także wygospodarowanie dodatkowych miejsc parkingowych,
- przeprowadzenie remontów bieżących węzła kuchennego oraz sali gimnastycznej ,
- dostosowanie istniejących otworów kominowych do aktualnie obowiązujących warunków technicznych i nowego systemu grzewczego.

W Zespole Szkół w Gogołowej:
- wybudowanie wielofunkcyjnej sali gimnastycznej przy Zespole Szkół,
- remont elewacji budynku Zespołu Szkół.

W Gminnym Przedszkolu w Mszanie:
- dokończenie wykonania dodatkowych miejsc parkingowych,
- otwarcie przestrzeni między budynkiem Urzędu Gminy w Mszanie a Gminnym Ośrodkiem Kultury i Rekreacji w Mszanie z elementami placu zabaw.

od 12 lat
Wideo

echodnia.eu Świętokrzyskie tulipany

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wodzislawslaski.naszemiasto.pl Nasze Miasto