Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

54 pociągi pomiędzy Wodzisławiem Śl. a Rybnikiem! [ZDJĘCIA]

Redakcja
Od niedzieli więcej pociągów na trasie Rybnik - Wodzisław Śl. Na zdjęciach prezentujemy impuls, którym będą podróżować pasażerowie oraz zdjęcia z testowego przejazdu
Od niedzieli więcej pociągów na trasie Rybnik - Wodzisław Śl. Na zdjęciach prezentujemy impuls, którym będą podróżować pasażerowie oraz zdjęcia z testowego przejazdu Arkadiusz Biernat
Nie 18, jak było do tej pory, 54 pociągi będą kursować pomiędzy Rybnikiem a Wodzisławiem Śląskim. Zmiany w rozkładzie jazdy wejdą w życie w niedzielę. Na zdjęciach prezentujemy impuls, którym między innymi podróżować będą pasażerowie na tej trasie.

W niedzielę (10 czerwca) wystartuje projekt Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej Rybnik – Wodzisław Śląski. To przede wszystkim dobra informacja dla mieszkańców i pasażerów kolei. W godzinach szczytu pomiędzy miastami pociągi będą kursować mniej więcej co pół godziny.

- Będą to 54 pociągi w ciągu doby. To ponad dwukrotnie więcej niż kursuje obecnie - mówi Wojciech Dinges, prezes zarządu Kolei Śląskich.

Projekt nie byłby możliwy gdyby nie zaangażowanie władz Rybnika i Wodzisławia Śl. - Każde miasto wyłoży po 300 tysięcy złotych na ten moment. Mamy nadzieję, że w przyszłości koszty te będą minimalizowane z wpływów z biletów, które będą konkurencyjne wobec aktualnych cen na komunikację publiczną - zaznacza Mieczysław Kieca, prezydent Wodzisławia Śl.

W godzinach szczytu na drogach pomiędzy Rybnikiem a Wodzisławia Śl. kierowcy stoją w długich korkach. Alternatywą dla nich ma być właśnie transport kolejowy. - Warto zaznaczyć, że atutem kolei jest prędkość. Trasa pomiędzy Rybnikiem i Wodzisławiem jest do pokonania w niespełna 20 minut – nierzadko więcej czasu traci się w korkach, nie wspominając o problemach z parkowanie - przyznaje Piotr Kuczera, prezydent Rybnika.

Pomysłodawcy projektu mają nadzieję, że dzięki zmianom duża część mieszkańców zamieni samochód na publiczny transport kolejowy. - To inwestycja, która pozwoli zaoszczędzić czas mieszkańcom w podróży. Ale można go wpisać też w ochronę środowiska. To działanie antysmogowe. Liczymy, że mieszkańcy licznie przesiądą się na pociąg i powietrze w tym regionie będzie czystsze - podkreśla Wojciech Saługa, marszałek województwa śląskiego.

Koszt przejazdu na linii Rybnik - Wodzisław Śl. ma kosztować cztery złote. Samorządowcy zapowiadają, że bilety na autobusy miejskie w obu miastach mają zostać zintegrowane z tymi obowiązującymi na kolei.

Dobowa ilość połączeń w dni robocze na odcinku Rybnik – Wodzisław Śląski wzrośnie z obecnych 18 do 54. Większość połączeń będzie realizowana przez Koleje Śląskie (47 kursów), a wybrane połączenia, jako bezpośrednie do/z Krakowa obsługiwać będą Przewozy Regionalne (7 kursów, z tego 2 wydłużone do Rzeszowa).

W dni wolne od pracy oraz w dni robocze poza godzinami szczytu pociągi będą kursowały średnio co godzinę od 4 rano do 24 w nocy.

W dni robocze rano, między godziną 5:30 i 7:30, pociągi będą kursować średnio co 20 minut, a po południu między godziną 13:30 i 17 średnio co 30 minut.

Większość spośród połączeń (37) umożliwiać będzie również podróż z Wodzisławia Śląskiego do Katowic i z powrotem (20 połączeń bezpośrednich, 17 z dogodną przesiadką w Rybniku).

Trasa pociągu: Rybnik, Rybnik Towarowy, Rybnik Rymer, Radlin Obszary, Wodzisław Śląski Radlin, Wodzisław Śląski. Czas przejazdu pomiędzy Rybnikiem a Wodzisławiem Śl. ma wynieść 16-17 minut.

Porozumienie w sprawie organizacji połączeń kolejowych na odcinku Rybnik – Wodzisław Śląski zawarte zostało na 4,5 roku, tj. do 31 grudnia 2023 roku. Zgodnie z jego postanowieniami, na linii Rybnik – Wodzisław Śląski województwo zapewni kursowanie przynajmniej jednego pociągu w każdej godzinie w każdą stronę poza godzinami szczytu w dni robocze i przez cały dzień w dni wolne od godziny 4 do godziny 23. W godzinach szczytu, tj. w dni robocze od 6 do 8 oraz od 14 do 17 jeździć będą przynajmniej dwa pociągi – w każdej godzinie i w każdą stronę.

Na realizację kursów Rybnik i Wodzisław Śląski będą udzielać województwu śląskiemu dotacji celowej. Pokryje ona część kosztów uruchomienia pociągów. Szczegóły w tym względzie będą regulowały roczne umowy udzielenia pomocy finansowej.

7 czerwca, oprócz trójstronnego porozumienia pomiędzy władzami miast i województwa, podpisano umowy dotyczące udzielenia dotacji celowej w 2018 roku, która w sumie ma wynieść 600 tys. zł (po 300 tys. od każdego z miast). W latach 2019-2023 zaplanowano udzielanie dotacji w wysokości 1,2 mln zł rocznie (po 600 tys. od każdego z miast).

- Prawie wszystkie pociągi na odcinku Rybnik – Wodzisław Śląski, w tym kursy do Krakowa i Rzeszowa, będą obsługiwane nowoczesnym taborem posiadającym klimatyzację oraz udogodnienia dla osób niepełnosprawnych. Będą to elektryczne zespoły trakcyjne – PESA Elf 2 oraz NEWAG Impuls – podsumowuje wicemarszałek Stanisław Dąbrowa.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wodzislawslaski.naszemiasto.pl Nasze Miasto