Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kolej: Pociągi na wyremontowanej linii wciąż się wloką. Dlaczego?

Arkadiusz Biernat
Pociągi na wyremontowanej linii się wloką. Dlaczego?
Pociągi na wyremontowanej linii się wloką. Dlaczego? Arkadiusz Biernat
Kolej: Od ponad roku pociągi na wyremontowanej linii Rybnik - Chałupki za prawie 160 mln zł w siedmiu miejscach muszą zwalniać do 40 km/h. Dlaczego?

Kolej: Wydali miliony na remont. Pociągi się dalej wloką

Na przejazdach kolejowych w Rybniku, Wodzisławiu Śl., Radlinie, Gorzycach, Czyżowicach, Bełsznicy i Zabełkowie pociągi muszą zwalniać.

- Pomimo upływu terminu zakończenia prac w październiku 2015 roku, na linii nadal występują utrudnienia. Sygnalizacja działa prawidłowo, ale mamy ograniczenie do 20 km/h dla pociągów, zaklejone sygnalizatory znak stop, tabliczka „Sygnalizacja uszkodzona”. Ta sytuacja ma miejsce kilkanaście miesięcy, ileż można? - pyta Czytelnik, który zwrócił się o pomoc do redakcji DZ.

Przypomnijmy, remont 30-kilometrowego odcinka z Rybnika do Chałupek kosztował prawie 160 mln zł. Pracę rozpoczęto w 2014 roku, a termin ich zakończenia przesuwano wielokrotnie. Ostatecznie pociągi wróciły na tory w styczniu br.

Ale mimo tego wciąż w kilku miejscach trwają prace, zwłaszcza na przejazdach kolejowych. Zmuszają one maszynistów do zwalniania. I tak zamiast jazdy 80 km/h, pociągi w siedmiu miejscach wloką się tak jak przed remontem. Zdaniem świadków nawet 20 km/h!

- Obecnie na linii Rybnik - Chałupki, w siedmiu miejscach na przejazdach kolejowych są ograniczenia prędkości do 40 km/h, podłączane jest zasilanie do urządzeń sterowania samoczynną sygnalizacją przejazdową. Od 5 grudnia trwają odbiory eksploatacyjne urządzeń samoczynnej sygnalizacji przejazdowej na wymienionych przejazdach. Po próbnej eksploatacji, prędkość pociągów na przejazdach zostanie podniesiona do 80 km/h, jak również na całej linii. Całość powinna zakończyć się w styczniu - przyznaje Jacek Karniewski, z biura prasowego PKP PLK.

Kiedy wróci normalność na tory? Na początku stycznia, w połowie, a może pod koniec? W tej chwili PKP PLK nie podaje konkretnych dat. Pewnie dlatego, że w spółce zdają sobie sprawę, że terminów zakończenia robót było już wiele, a życie wszystko weryfikowało i to nie na korzyść urzędników.

Ale to nie jest jedyny zarzut pod adresem PKP PLK. - Pełnej funkcjonalności nie odzyskały wciąż stacje Olza, gdzie czynne są tylko 3 tory z 6 oraz Wodzisław Śląski, gdzie czynne jest 6 torów z 14. Stacje te mogą odciążać zapchane Chałupki i Rybnik Towarowy, ale póki co bardzo często same są „zapchane” i brak jest wolnych torów - dodaje Czytelnik.

PKP PLK odpiera ten zarzut. W spółce podkreślają, że oddane do użytku tory w niczym nie przeszkadzają. - W stacji Olza czynne są 3 tory. Taki układ torowy pozwala na mijanie (red. krzyżowanie) pociągów na stacji. Pozostałe tory nie nadają się do eksploatacji ze względu na stan techniczny a ich remont nie był planowany w ramach tej inwestycji. Na stacji Wodzisław Śląski oddano do eksploatacji 6 torów. Taki układ torowy na stacji umożliwia również mijanie pociągów - dodaje Karniewski.

PKP PLK za niedotrzymanie terminów nalicza wykonawcy kary umowne. Ich wysokość poznamy najprawdopodobniej jeszcze w styczniu, kiedy zakończone ma zostać całe zadanie.

ZOBACZ TEŻ: Polub nas na Facebooku i bądź na bieżąco z informacjami z Wodzisławia Śląskiego! [KLIKNIJ W LINK]

ZOBACZ TEŻ: Polub nas na Facebooku i bądź na bieżąco z informacjami z Raciborza! [KLIKNIJ W LINK]

**Obserwuj autora na Twitterze TWITTER_FOLLOW https://twitter.com/arek_biernat

**

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wodzislawslaski.naszemiasto.pl Nasze Miasto