Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Radni miasta apelują do PKP

AREK
Radni Rady Miejskiej przyjęli projekt uchwały wyrażającej sprzeciw wobec planów PKP. Była to reakcja na zapowiedź wyłączenia z eksploatacji linii kolejowej na odcinku Wodzisław Śląski-Chałupki przez Polskie Linie Kolejowe S.A. oraz ogłoszoną przez Śląski Zakład Przewozów Regionalnych listą zmian w rozkładzie jazdy pociągów ograniczającą ilość kursów pociągów na trasie Rybnik-Wodzisław Śląski-Chałupki.

W przyjętym oświadczeniu radni zaznaczyli, iż proponowane zmiany niosą szkodę mieszkańcom oraz gospodarce miasta i regionu. Zwrócili uwagę na znaczenie międzynarodowe i regionalne linii oraz jej możliwy potencjał. Wspomniano również o podjętych przez miasto działaniach mających na celu utrzymanie oraz poprawę w zakresie infrastruktury kolejowej.

Tekst oświadczenia:

Rady Miejskiej Wodzisławia Śląskiego dotyczące wyrażenia sprzeciwu z powodu zamiaru wyłączenia z eksploatacji linii kolejowej nr 158 relacji Wodzisław Śląski - Chałupki oraz planowanego ograniczenia kolejowych przewozów pasażerskich na trasie Rybnik – Wodzisław Śląski – Chałupki stanowiące załącznik do niniejszej uchwały. W związku z zapowiedzią wyłączenia z eksploatacji linii kolejowej nr 158 na odcinku Wodzisław Śląski – Chałupki przez Polskie Linie Kolejowe S.A. Rada Miejska Wodzisławia Śląskiego wyraża sprzeciw wobec powyższych planów, gdyż nie znajdują uzasadnienia w dotychczasowych działaniach PLK S.A. oraz odbędą się ze szkodą dla Mieszkańców oraz życia gospodarczego Miasta i regionu.

1. Modernizacja linii 158 była planowana we wcześniejszym okresie na całym odcinku Rybnik – Chałupki i została zrealizowana jedynie na odcinku Rybnik – Wodzisław Śląski. Realizacja remontu dalszego odcinka miała być naturalną konsekwencją rozpoczętych prac.
2. Linia 158 posiada znaczny potencjał przewozów towarowych i pasażerskich o znaczeniu międzynarodowym i regionalnym. Łączy Górnośląski Okręg Przemysłowy z Okręgiem Ostrawsko-Karwińskim po stronie czeskiej. Funkcjonowanie linii 158 w sąsiedztwie autostrady A1 stwarza w przyszłości możliwość realizacji centrów logistycznych w oparciu o przewozy kombinowane (intermodalne).
3. Linia 158 posiada duże znaczenie dla przewozów pasażerskich w regionie. Dalsza degradacja linii i wyłączenie z eksploatacji będzie oznaczać dalszy spadek połączeń pasażerskich oraz możliwości komunikacji dla Mieszkańców zarówno Miasta Wodzisławia Śląskiego jak i powiatu Wodzisławskiego ale także powiatu Raciborskiego i Rybnickiego oraz całego Subregionu Zachodniego.
4. Linia nr 158 jest alternatywą dla linii międzynarodowej Katowice – Zwardoń. Linia ma duże znaczenie dla bezpieczeństwa ruchu międzynarodowego, w tym pasażerskiego, w przypadku utrudnień na linii Katowice – Zwardoń.
5. Brak podjęcia natychmiastowych działań remontowych lub inwestycyjnych będzie oznaczać w praktyce obserwowane już wielokrotnie w Polsce narażenie majątku PLKS.A. na niszczenie, dewastację i kradzież co spowoduje, że przeprowadzenie remontu w późniejszym czasie będzie wielokrotnie droższe lub wręcz wywoła konieczność nowej regularnej inwestycji.
6. Miasto Wodzisław Śląski zaangażowało się finansowo w stworzenie bezkolizyjnego przejścia drogowego nad linią 158 w północnej części Miasta, łączącego DK 78 poprzez DW 932 z autostradą A1. Koszt budowy wiaduktu nad torami z niezbędnym zakresem przebudowy urządzeń sterowania ruchem kolejowym wyniósł 12 mln zł. W przypadku zamknięcia ruchu na odcinku na południe od dworca kolejowego Wodzisław Śląski inwestycja wykonana przez Miasto służyć będzie jedynie zapewnieniu obsługi stacji Wodzisław Śląski.
7. Miasto Wodzisław Śląski zaangażowało się w utrzymanie i inwestycje w zakresie infrastruktury kolejowej. Miasto finalizuje rozmowy nt. budynku dworca kolejowego na stacji Wodzisław Śląski, tym samym przejmując obowiązki obciążające PKP Dworce Kolejowe, a wynikające z utrzymania tej infrastruktury po stronie PKP Dworce Kolejowe. Widoczne jest więc wsparcie samorządu lokalnego dla funkcjonowania infrastruktury i ruchu kolejowego na terenie Miasta.
8. Miasto Wodzisław Śląski uczestniczy w rozmowach z PLK S.A. na temat potrzeby powstania nowego przystanku Wodzisław Śląski Centrum, gdyż lokalizacja dworca Wodzisław Śląski nie jest wystarczająca dla aktualnych potrzeb komunikacyjnych. Nowy przystanek ma powstać w okolicy ul. Targowej / Krętej, w sąsiedztwie centrum komunikacji autobusowej Międzygminnego Związku Komunikacyjnego (komunikacja na terenie 12 gmin członkowskich) oraz komunikacji innych przewoźników. Planowana lokalizacja ma zapewnić możliwość funkcjonowania centrum przesiadkowego oraz centrum ”Parkuj i jedź”. Miasto Wodzisław Śląski zadeklarowało również udział finansowy w realizacji niezbędnej infrastruktury nowego przestanku kolejowego. Przeprowadzenie remontu linii jest więc warunkiem powstania nowego przystanku kolejowego.
9. PLK S.A. prowadziło w przeszłości z Miastem rozmowy nt. uruchomienia szynobusu na linii 158. Remont linii jest warunkiem realizacji tej koncepcji.
10. Powiat Wodzisławski jest dużym ośrodkiem górniczym zarówno w zakresie wydobycia węgla kamiennego jak również żwiru i piasku. Z uwagi na bardzo dużą objętość i masę, transport tych kopalin winien odbywać się koleją. Niezrozumiała dla lokalnych samorządów polityka spółek PKP polegająca na likwidacji kolejnych odcinków linii kolejowych powoduje, że znaczna część tych przewozów odbywa się transportem drogowym powodując dewastację dróg i zanieczyszczenie środowiska a także nadmierny ruch ciężkich pojazdów samochodowych często przez centra miast (z powodu braku obwodnic) i małych miejscowości. Równocześnie Rada Miejska wyraża dezaprobatę dla działań PKP Przewozy Regionalne związanych z planowaną od 1 marca 2012r oraz 1 czerwca 2012r. redukcją kursów pociągów na trasie Rybnik - Wodzisław Śląski - Chałupki. Rada Miasta podziela opinię mieszkańców korzystających z tej linii kolejowej, iż odwołanie kursów pociągów spowoduje duże komplikacje w dojazdach. Trudności będą występowały w dojeździe do zakładów pracy, ośrodków administracji gminnej i powiatowej a także specjalistycznych zakładów służby zdrowia.

Rada Miasta widząc bardzo duże trudności komunikacyjne mieszkańców regionu uważa, że
należy:
1) zrezygnować z zamiaru redukcji ilości kursów pociągów,
2) poprawić rentowność przewozów poprzez:
- dostosowanie rozkładu jazdy do faktycznych potrzeb podróżujących,
- wielkość taboru dostosować do ilości podróżujących w określonych porach dnia i nocy,
- wprowadzić do eksploatacji środki przewozowe o niższych kosztach eksploatacji (np. autobusy
szynowe),
- zapewnić większą prędkość przewozową.

Rada Miasta uważa, iż spółki PKP winny wypracować takie rozwiązania, które nie ograniczałyby się tylko, do odwoływania kursów pociągów lub zamykania kolejnych odcinków linii kolejowych. Realizując oczekiwania mieszkańców, Rada Miasta Wodzisławia Śląskiego wzywa do podjęcia działań zmierzających do utrzymania i wyremontowania funkcjonującej linii nr 158 Wodzisław Śląski – Chałupki, a także do zapewnienia kolejowych przewozów pasażerskich na trasie Rybnik – Chałupki na dotychczasowym poziomie.

W związku z zapowiedzią wyłączenia z eksploatacji linii kolejowej nr 158 na odcinku Wodzisław Śląski – Chałupki przez Polskie Linie Kolejowe S.A. oraz ogłoszoną przez Śląski Zakład Przewozów Regionalnych listą zmian w rozkładzie jazdy pociągów ograniczającą ilość kursów pociągów na trasie Rybnik – Wodzisław Śląski – Chałupki zasadnym jest przyjęcie stanowiska Rady Miejskiej Wodzisławia Śląskiego wyrażającego sprzeciw dla działań spółek kolejowych w przedmiotowej kwestii.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wodzislawslaski.naszemiasto.pl Nasze Miasto